-
Tail Risers door Radja
[Gisteren om 15:52] -
Voetsteunverlagers duo door Vincent
[19 apr 2021, 22:04] -
Ruit RP13 vstream en ande... door Tripled
[18 apr 2021, 20:06] -
setje uitlaten voor RP04/... door Harry Kleinpenning
[17 apr 2021, 21:28] -
Navigatiesteun Waypoint door FJER
[17 apr 2021, 16:31] -
Meissner valdop rp13/ 200... door Okki
[15 apr 2021, 13:50] -
setje (originele) binnent... door Harry Kleinpenning
[13 apr 2021, 22:52] -
Nieuwe alu bagagedrager R... door Harry Kleinpenning
[11 apr 2021, 22:42] -
Givi mount plaat door StefaanH
[07 apr 2021, 20:10] -
Afdekkapjes RP13 grijs, k... door Harry Kleinpenning
[07 apr 2021, 12:12]
Welkom bij de shop
Hier vindt u artikelen gerelateerd aan onze club en aan de FJR1300.
voor vragen stuur dan gerust een mailtje.
shop@fjr-club.nl
Geplaatst in Over de FJR
Gezien: 31350
Bouwjaren 2016-2019
Tijdens de start van het millennium zette Yamaha met de FJR1300 de toon in het zwaardere Sport Touring segment; een motorfiets waarin sportieve prestaties en daadwerkelijke lange afstandscapaciteiten hand in hand gaan. Gedurende vijftien jaar van constante doorontwikkeling groeide de Yamaha FJR1300 uit tot één van de meest succesvolle modellen in het Sport Touring segment, hetgeen nog eens wordt onderstreept door de getallen: in Europa werden er tot dusver meer dan 60.000 van verkocht. De Yamaha FJR1300 kent een trouwe schare volgers die zich herkennen in de tijdloze verschijning die bovendien trouw gebleven is aan het originele concept. Daarnaast zal de nieuwe 2016 line-up dankzij opnieuw verbeterde specificaties veel nieuwe klanten weten aan te spreken.
Dynamisch en sportief karakter
Met tal van nieuwe toepassingen tilt Yamaha de FJR1300A/AE/AS modellen naar een nog hoger dynamisch en sportief niveau op het gebied van rijplezier en comfort bij alle snelheden. Hiertoe hebben de ingenieurs van Yamaha een compleet nieuwe 6-versnellingsbak ontwikkeld. Deze staat borg voor een verbeterd acceleratievermogen in combinatie met een lager toerental op kruissnelheid in de hoogste versnelling. Het resulteerde in dynamischer rijgedrag met nadruk op het sportieve karakter van deze toermotor in combinatie met hoger comfort en ontspannen rijgedrag.
Een andere significante verandering voor modeljaar 2016 betreft de toepassing van een nieuwe A&S koppeling; dit garandeert aanmerkelijk soepeler terugschakelen met als gevolg verbeterde stabiliteit van het frame tijdens terugname van het gas. Dit is met name voelbaar bij het ingaan van bochten op slingerende wegen, terwijl de lagere veerspanning van de koppeling zorgt voor meer comfort voor de berijder.
Volledig vernieuwde LED-verlichting aan zowel de voor- als achterzijde onderstrepen de vertrouwde look en feel en de continue doorontwikkeling van de Yamaha FJR modellen. Daarnaast zorgt de bochtverlichting voor verbetert zicht in het donker. Ook het op details aangepaste instrumentenpaneel, de optionele matzilveren kleur en de hoge mate van functionaliteit zal waardering oogsten onder de grote groep trouwe Yamaha FJR-rijders.
Bijzonderheden
In de update van de FJR zijn een aantal veranderingen te vinden:
Nieuwe 6-versnellingsbak voor betere prestaties
Dankzij het sterke en soepel lopende 1.298 cc motorblok, is de Yamaha FJR1300 bijzonder geliefd als het gaat om het afleggen van grote afstanden onder hoge kruissnelheden. Het modeljaar 2016 FJR doet er echter nog een schepje bovenop met wederom verbeterde dynamiek. De compleet nieuwe 6-versnellingsbak is grondig onder handen genomen en de FJR is de allereerste Yamaha waarin een afzonderlijke 'Dog Clutch' met nieuwe ontworpen spiraalvormige tandwielen wordt toegepast. Vergeleken met de conventionele versnellingsbakken van de concurrerende merken, weegt deze nieuwe 6-versnellingsbak maar liefst 400 gram minder en is bovendien niet groter dan een 5-versnellingsbak. De nieuwe 6-versnellingsbak stelt de toermotorrijder in staat om optimaal te profiteren van het ongekend hoge koppel van het 1.298 cc viercilinder motorblok over het gehele bereik. De aandrijftrein met onderhoudsarme cardan, staat borg voor plezierig en vloeiend rijgedrag.
Vernieuwde A&S koppeling voor lichtere bediening en soepeler terugschakelen
Om een meer geleidelijke en vloeiende beweging van het frame te kunnen bereiken tijdens het terugschakelen, is het modeljaar 2016 Yamaha FJR uitgerust met een nieuwe A&S (Assist and Slipper) koppeling. Dit is hetzelfde ontwerp als waar de 2015 YZF-R1 mee is uitgerust. Deze techniek biedt meerdere voordelen in vergelijking met een conventionele koppeling. Om te beginnen een lichtere bediening van de koppelingshendel. Ten tweede helpt de A&S koppeling tijdens snel gas los vervorming en instabiliteit van het frame tijdens het terugschakelen tegen te gaan met als gevolg betere voertuigbeheersing.
Nieuwe dubbele LED-koplampen
Ter onderstreping van de doorontwikkeling van de FJR als Yamaha's ultieme zware toermotor zijn de 2016 modellen uitgerust met compleet nieuw ontworpen, dubbele LED-koplampen. Deze benadrukken het uitgesproken 3D-karakter van het ontwerp. Het nieuwe aangezicht van de koplampen sluit naadloos aan bij de high end specificatie van de jongste generatie Yamaha FJR. Met hun meervoudige facet reflectoren accentueren visgraatvormige LED-contourlichten het 3D-karakter van de koplampgroep aan de buitenste zijde. De koplampreflectoren van de 2016 FJR modellen beschikken over een golfbalprofiel (met kuiltjes). Deze zorgen tevens voor een grotere lichtopbrengst van de LED-contourlichten en een unieke uitstraling van de nieuwste FJR-modellen.
Adaptieve bochtverlichting voor de FJR1300AE/AS

Onder geringe hellingshoek gaat alleen het binnenste paar LED's automatisch branden, bij toenemend hellen volgt het middelste paar. Wordt de hellingshoek nog extremer, dan komt ook het buitenste paar in actie voor optimaal zicht in de bocht. De bochtverlichting treedt alleen in werking met ingeschakeld dim- of grootlicht; een functionaliteit die de reputatie van de FJR1300AE/AS modellen als lange afstandsmachine pur sang zelfs 's nachts optimaal waarmaakt.
Nieuwe achterlichtsectie
Niet alleen de koplampgroep van de 2016 FJR modellen onderging een upgrade; ook de achterlichtsectie werd uitgebreid onder handen genomen, waarbij het LED-achterlicht dezelfde 3D-kenmerken draagt als de koplampgroep. Het nieuwe gecombineerde achterlicht is een fractie groter dan de het huidige ontwerp, waarbij een centraal geplaatst cluster LED's als remlicht fungeert, omringd door een cluster LED's van het achterlicht. Een set van elk drie LED's fungeert als richtingaanwijzer.
Herontwerpen instrumentenpaneel
Een aantal detailwijzigingen aan het instrumentenpaneel hebben de intuïtieve afleesbaarheid verbeterd. Het omlijstende frame van de drie hoofddisplays is nu uitgevoerd in een fraaie 'Gun Metal' kleur en ligt hiermee volledig in lijn met de overige stijldetails en technische verfijningen die kenmerkend zijn voor modeljaar 2016. Zo is het ontwerp van de toerenteller gelijk aan het instrument dat wordt toegepast in de Yamaha R-serie. Bovendien is de afleesbaarheid van het centraal geplaatste LCD-display verbeterd door het minimaliseren van reflectie en de duidelijke staafpresentatie van de brandstofmeter. Het totaal van subtiele aanpassingen heeft gezorgd voor een beleving van kwaliteit, functionaliteit, stijl en oog voor detail; stuk voor stuk elementen die karakteristiek zijn voor high end toermotoren.
Voorbereid op D-Air® Street System
De 2016 FJR1300 modellen zijn voorbereid op installatie van het Dainese D-Air® Street System. Een speciale FJR1300 D-Air® installatieset (M-kit) bestaande uit sensoren, connectoren, display en montagemateriaal kan worden gemonteerd door een D-Air® Street dealer in combinatie met een D-Air® jack (J-kit). Voor meer informatie over het Dainese D-Air® Street System kunt u terecht bij de D-Air® Street dealer.
De wijzigingen samengevat:
Kenmerken FJR1300A/AE/AS
- Nieuwe 6-versnellingsbak
- 'Assist and Slipper' (A&S) koppeling
- Koplampgroep met 4 LED's
- Bochtverlichting met 6-LED's (alleen FJR1300AE/AS)
- LED-contourlichten
- LED-richtingaanwijzers
- Nieuw ontworpen instrumentenpaneel met drie meters
- Nieuw ontworpen achterzijde met LED combinatie achterlicht
- Nieuw ontworpen achterspatbord
- Voorbereid op D-Air® Street Systeem
Technische hoogtepunten FJR1300A/AE/AS
- 1.298cc watergekoelde DOHC viercilinder lijnmotor
- Schone, stille en onderhoudsarme cardanaandrijving
- Elektronisch verstelbaar veersysteem op FJR1300AE/AS
- Upside-down voorvork op FJR1300AE/AS
- Aluminium Deltabox frame met swingarm
- Elektronisch verstelbaar windscherm
- Verstelbare kuipdelen, zadel (2-posities) en stuur (3-posities)
- Yamaha D-MODE voor normale of sportieve modus
- Yamaha Chip Controlled-Throttle (YCC-T) voor soepele vermogensafgifte over een breed toerental
- Uitschakelbaar Traction Control systeem (TCS)
- ABS remsysteem
- Gebruiksvriendelijk cruise control systeem
- Brandstoftank met grote capaciteit (25 liter)
- Standaard uitgerust met zijkoffers (FJR1300AE/AS), verwarmde handvatten en 12 volt aansluiting
Exclusief voor de FJR1300AS
- YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shift) voor schakelen zonder ontkoppelen
Vanaf 2017 brengt Yamaha opnieuw een extra uitgeruste 'Explorer' versie: de FJR1300AS/AE Explorer.
De 2017 FJR1300 Explorer modellen zijn de meest verfijnde en dynamische toermotoren die er zijn. Standaard voorzien van een indrukwekkende reeks hoogwaardige componenten en gewoonweg gemaakt om met minimale inspanning enorme afstanden af te leggen.
Voorts zijn de Explorer modellen voorzien van extra accessoires als:
- Luxe binnentassen in de zijkoffers
- Custom made zadel voorzien van Explorer logo en zadelverwarming voor zowel de berijder als de duo passagier
- Garmin Zümo 595 navigatiesysteem
- Een groot elektronisch verstelbaar windscherm
- Kuip- en spiegelverbreders
- Valblokken
- Roller protectors
- Yamaha Battery Charger YEC-09
- 12V outlet
Kleuren 2016-2017 (1300A)
Kleuren 2016-2017 (1300AE en 1300AS)
Kleuren 2018-2019 (1300A)
Kleuren 2018-2019 (1300AE en 1300AS)
Bijzonderheden
Doordat de FJR al geruime tijd bestaat zijn heden te dage de aandachtspunten per model bekend. Voor de RP28 zijn dit:
Terugroep MC20-07
Referentiecode RDW MGP200514
Publicatiedatum RDW 20-11-2020
Merk/Type: YAMAHA FJR1300A
Omschrijving defect: De mogelijkheid bestaat dat onder zeer zware belasting en/of uitzonderlijk schakelgedrag het tandwiel van de 2de versnelling breekt.
Yamaha Motor Nederland B.V. meldde op 20-11-2020 de Yamaha FJR1300A en FR1300AE aan in het terugroepregister van de RDW. De mogelijkheid bestaat dat "onder zeer zware belasting en/of uitzonderlijk schakelgedrag" het tandwiel van de tweede versnelling breekt, zo vermeldt de tekst van de recall. Gevolg van het euvel zou kunnen zijn dat de motorfiets 'geen aandrijving meer heeft of niet meer in een andere versnelling geschakeld kan worden'. In Duitsland gaat het om bijna 1000 motoren, in Japan om 661 stuks. Ook in Nederland zijn in de afgelopen jaren nog flink wat FJR1300's geleverd.
De voertuigeigenaar wordt via een brief van de importeur verzocht een afspraak te maken met een merkdealer voor een ingrijpende, maar gratis reparatie. Daarbij worden tandwielen in de versnellingsbak vervangen, gevolgd door een software update. Er is echter ook een aantal motoren waarbij het tandwiel al aangepast is, daarbij kan de een software-update worden volstaan. De eigenaren zullen hierover door de distributeurs vanaf 8 december 2020 via een brief worden geïnformeerd, aldus de RDW.
Het gaat het om de FJ1300A en FJR1300AE (RP28) motorfietsen die tussen 2016 en 2020 gebouwd en verkocht zijn. Aangezien echter verschillende FJR-modellen van de aangegeven periode de modificatie van de versnellingsbakmechanica al hebben ontvangen, beperkt de recall zich bij deze laatste tot het updaten van de software en niet tot het vervangen van onderdelen van de bak. De interventie (duur ongeveer 14,5 uur plus de software-update) is uiteraard gratis voor klanten, die worden uitgenodigd om zo snel mogelijk contact op te nemen met hun Yamaha-dealer om een afspraak te maken voor de werkplaats.
De voertuig- / chassisnummers die bij de terugroepactie betrokken zijn, zijn als volgt:
Van JYARP281000000301 tot JYARP281000002510
Van JYARP286000000301 tot JYARP286000005300
Van JYARP286000005511 tot JYARP286000005549
De VIN's waarvoor alleen ECU-herprogrammering vereist is, zijn:
Van JYARP286000005301 tot JYARP286000005510
Van JYARP286000005550 tot JYARP286000005569
Terugroep MC20-08
Referentiecode RDW MGP200517
Publicatiedatum RDW 24-11-2020
Merk/Type : YAMAHA FJR1300
(YAMAHA MTN1000 / YAMAHA MTT850 / YAMAHA MXT850 / YAMAHA XP530/5 / YAMAHA XT1200Z)
Omschrijving defect: De remlichtschakelaar functioneert niet juist
Yamaha roept de modellen FJR 1300, XT 1200 Z, MT-10, MT-09 Tracer GT, Niken en de TMax-scooter terug vanwege een mogelijke fout in de remlichtschakelaar voor.
Oxidatie kan een verhoogde weerstand in de remlichtschakelaar veroorzaken. Bij motorfietsen/scooters uitgerust met Cruise Control kan Cruise Control niet ingeschakeld worden, of bij ingeschakelde Cruise Control valt deze plotseling uit. Motorfietsen zonder Cruise Control kan het remlicht gaan branden zonder dat de rem bediend wordt. Tijdens het werkplaatsbezoek, dat Yamaha schat tussen 30 minuten en 1u30 afhankelijk van het model, worden de betreffende modellen voorzien van een nieuwe remlichtschakelaar. De vervanging is gratis.
De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer, voor het vervangen van de remlichtschakelaar.
De eigenaren zullen door de distributeurs vanaf 08 december 2020 via een brief worden geïnformeerd.
De voertuig- / chassisnummers die bij de terugroepactie betrokken zijn, zijn als volgt:
Van JYARP231000000301 tot JYARP231000003544
Van JYARP235000000301 tot JYARP235000000762
Van JYARP23F000000301 tot JYARP23F000001689
Van JYARP281000000301 tot JYARP281000002510
Van JYARP285000005511 tot JYARP285000001591
Van JYARP286000000301 tot JYARP286000005224
Specificaties
FJR 1300 A/AE/AS | Model RP28 |
Type |
Vloeistofgekoeld, 4-takt, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-cilinder |
Cilinderinhoud | 1.298 cc |
Boring x slag | 79,0 x 66,2 mm |
Compressie verhouding | 10,8 : 1 |
Max. vermogen | 107,5 kW (146,2 pk) bij 8.000 tpm |
Max. koppel | 138,0 Nm (14,1 kg-m) bij 7.000 tpm |
Smeersysteem | Druksmering |
Brandstof systeem | Brandstofinjectie |
Type koppeling | Nat, meervoudige platen |
Ontsteking systeem | TCI |
Startsysteem | Elektrisch |
Versnellingsbak | Constant mesh, 6 versnellingen |
Verhoudingen | 1e 35/14 (2,500), 2e 31/18 (1,722), 3e 27/20 (1,350), 4e 30/27 (1,111), 5e 26/27 (0,963), 6e 22/26 (0,846) |
Primaire overbrenging | 75/48 (1,563) |
Eindoverbrenging | Cardan, 34/36 x 21/27 x 33/9 (2,693) |
Tankinhoud | 25,0 liter waarvan 5,5 liter reserve |
Inhoud oliecarter | 4,9 liter |
CHASSIS | |
Type | Aluminium, diamantvormig frame |
Wielophanging voor |
Telescopische voorvork, Ø 48 mm (A) Upside-down voorvork, Ø 48 mm poot, instelbare veervoorspanning, instelbare in- en uitgaande demping (AE en AS) |
Veerweg voor | 135 mm |
Wielophanging achter | Link-type veersysteem, instelbare veervoorspanning, enkele schokdemper |
Veerweg achter | 125 mm |
Balhoofdhoek / Naloop | 26 graden / 109 mm |
Voorrem | Twee remschijven, Ø 320 mm, vierzuigerremklauwen |
Achterrem | Enkele remschijf, Ø 282 mm, dubbele zuigerremklauwen |
Bandenmaat voor | 120/70 ZR17 M/C (58W) |
Bandenmaat achter | 180/55 ZR17 M/C (73W) |
AFMETINGEN | |
Lengte | 2.230 mm |
Breedte | 750 mm (zonder koffers) / 930 mm (met koffers) / 780 mm (met smalle 'city' koffers) |
Hoogte | 1.325 mm (windscherm in de laagste positie) / 1.455 mm (windscherm in de hoogste positie) |
Zithoogte | 805 / 825 mm |
Wielbasis | 1.545 mm |
Grondspeling | 130 mm (A) / 125 mm (AE en AS) |
Gewicht rijklaar |
289 kg (A) / 292 kg (AE) / 296 kg (AS) |
Drooggewicht | 266 kg (A) / 269 kg (AE) / 273 kg (AS) |
Types, modellen en framenummers (VIN)*
In onderstaande tabel een overzicht van de verschillende modelcodes die in Europa voor dit type zijn geleverd, voorzien van een indicatie van de framenummers (VIN) die hierbij horen. Een uitgebreid overzicht van de reeksen van framenummers per type (voor zover ons bekend) is ook beschikbaar als onderdeel van de download: FJR Modelgeschiedenis Nederland.
Bouwjaar | Benaming | Type code | Model code | Geleverd in | VIN# |
2016 | FJR 1300-A | RP28 | B881 | Europa behalve F(rankrijk) | JYARP281__ |
2016 | FJR 1300-A | B888 | Rusland | ||
2016 | FJR 1300-AS | RP28 | B951 | Europa behalve F(rankrijk) | JYARP285__ |
2016 | FJR 1300-AE | RP28 | B961 | Europa behalve F(rankrijk) | JYARP286__ |
2016 | FJR 1300P-A | BK51 | Europa behalve F(rankrijk) | ||
2016 | FJR 1300P-A | BK52 | B(elgië) en F(rankrijk) | ||
2016 | FJR 1300P-A | BK54 | Zuid Afrika | ||
2017 | FJR 1300-A | RP28 | B??? | Europa | JYARP281__ |
2017 | FJR 1300-AS | RP28 | B??? | Europa | JYARP285__ |
2017 | FJR 1300-AE | RP28 | B96A | Europa | JYARP286__ |
2018 | FJR 1300-A | RP28 | B88C | Europa | JYARP281__ |
2018 | FJR 1300-AS | RP28 | B954 | Europa | JYARP285__ |
2018 | FJR 1300-AE | RP28 | B96B | Europa | JYARP286__ |
* Er kunnen aan deze beschrijving geen rechten ontleend worden, de informatie op deze pagina's is gebaseerd op informatie die door clubleden van de Yamaha FJR-club Nederland over de jaren is verzameld.