Te luid is uit.

Te luid is uit

2010-08-29 Groningen toer

Gestart door @rjen, 07 mrt 2011, 08:21

Vorige topic - Volgende topic

Gekoppelde gebeurtenissen

@rjen

De Groningentoer

Bij velen leeft het idee dat Groningen maar een platte, saaie provincie van klei en voeraardappelen is waar weinig valt te beleven. Okay, de hoofdstad herbergt een instituut waar een paar studenten op afkomen die gezellig een potje bier onder de Martinitoren drinken maar dat is het dan. En er is ook nog de Euroborg waar de plaatselijke jeugd wat tegen een bal trapt, terwijl een leraar een oogje in het zeil houdt.
Onzin natuurlijk want er is veel meer te zien en te beleven. Wie de moeite neemt om Ome Google te bezoeken komt van een heel andere kermis thuis.



Wat deze toer betreft, wil ik even terugkomen op dat "Borg" in de naam Euroborg.
Wat is een Borg in de Groningse betekenis? Daarvoor heb ik een stukje overgetikt van www.borgeningroningen.nl

"In tegenstelling tot in de rest van Nederland, is in Groningen het oude woord "burg"of "burcht" in ere gehouden, waardoor kastelen in het noorden van Nederland twee kenmerkende benamingen hebben: in Friesland "Stinzen"en in Groningen "Borgen". Toch is de benaming "Borg" aan  enige devaluatie onderhevig geweest, doordat ook niet-middeleeuwse kastelen, maar ook bepaalde huizen uit latere eeuwen de benaming "Borg" kregen of aannamen. Zo zijn er in de zeventiende eeuw buiten huizen van verveners geweest die men "Borgen""of "Veenborgen" ging noemen. Later gingen zelfs gewone maar rijke boeren en burgers hun huis "Borg" noemen en tegenwoordig is het een geliefde benaming voor flatgebouwen en bejaardenhuizen."



Die Borgen heb ik als leidraad genomen om een tour te maken in een provincie waar ik niet echt thuis ben. Weliswaar heb ik hier een aantal keren rondgetoerd in mijn bezoektochten naar molens, what else??
Deze keer dus niet de molens, maar de Borgen. Niet de flatgebouwen of de bejaardentehuizen natuurlijk. Het moet gezegd dat je enige moeite moet doen om ze te kunnen zien. Meestal liggen ze enigszins van de weg af, verscholen in veel groen.
Maar jullie komen om motor te rijden en niet om naar ouwe keien te kijken, toch? Zo niet, dan even afstappen zou ik zeggen.



Nou, aan rijden c.q. sturen geen gebrek. Verre vergezichten, schitterende dorpen, huizen, kanalen, toch ook slingerende stromen, kerkjes en veel, heel veel groen. Een groen, groen, groen knollenknollenland met haasjes heel parmant. Oh ja, en natuurlijk molens. Omdat ook hier de verkaveling heeft toegeslagen, is de mogelijkheid tot het eruit blazen van stootrandjes ook aanwezig. Hoewel veel minder aanwezig dan in ons verre westen, blijft het daarbij toch uitkijken voor flitsende palen en koddige beiers.



We beginnen en eindigen nota bene in Drenthe. In Het Wapen van Drenthe in de Heerestraat 1, 9301 AC  in Roden, tel. 050 5019192. Daar worden wij om 09.30 uur verwacht om de koffie met cake aan te vallen. Als dit is verslonden kunnen we op pad. Een pad dat gelardeerd zal zijn met de zaken uit de vorige alinea.
De borgen kun je opzoeken via de bovenstaande link en bij uitbundige beschouwing zal de route daaruit wel duidelijk worden. Allerminst een vervelende of saaie route, integendeel.



Ik heb nog geprobeerd om Margreet, de molenaar van De Woldzigt, te vermurwen maar zij bleek zich goed bewapend te hebben tegen mijn charmes. Op zondag is de molen niet open en zij had natuurlijk geen zin in een bende woeste motorrijders, hoezeer ik jullui ook als echte heren en dames heb gepromoot. Op het einde van de rit zal het dus moeten blijven bij het van de buitenzijde bewonderen van de mooiste oliemolen van Nederland, zonder de koffie van Margreet.
Zoals gewoonlijk moet ik even voor worst etc. telegraferen naar onze Toon om verzekerd te zijn van goed weer, maar daar ga ik gewoon van uit.
Ik wens iedere deelnemer een fijne dag.



Jan Althof

PS: Voor de verre rijders, het wapen van Drenthe is tevens een hotel.




De foto's van deze tocht staan HIER

2018 AE Phantom Blue
2013 A Midnight Black
2008 A Silver Tech