Te luid is uit.

Te luid is uit

Recente topics

Op het forum: 105 gasten, 3 leden
Benniez, bertus, JohanFJR

2015-06-07 IJsseltoer

Gestart door @rjen, 05 nov 2014, 22:40

Vorige topic - Volgende topic

Gekoppelde gebeurtenissen

F(J)R-AnS




Organisator:    

Frans van Baal – F(J)R-AnS
+31 6 22422353
Starttijd
Verzamelen tussen 9.30 en 10.30 uur

Start Zaal "Berentsen"
Loostraat 51
6924 AD  Loo
+31316261259
www.zaal-berentsen.nl 
Eindpunt Bar "Saantje"
Kerkplein 14
8325 BN  Vollenhove
+31527241403
www.saantje.nl
Lengteca. 240 km (een lange route op een lange dag!)   Dit is met de 3 (drie) rode trajectdelen!!!
netto reistijd ca. 5u30m
OF
ca. 202 km - een (inge)korte route   Dit is de complete groene route.
netto reistijd ca. 4u30m

In de rubriek "Downloads" worden tzt dus 2 (twee) routes aangeboden.
De keuze is aan de deelnemer!





Algemeen
Het IJsseldal of de IJsselvallei is een op natuurlijke wijze ontstaan ingedrukt gebied  in het midden van Nederland, tussen de Veluwe in het westen en de Sallandse Heuvelrug (met de Holterberg) in het oosten. De vallei loopt grofweg van Arnhem tot Kampen en dankt zijn naam aan de rivier de (Gelderse) IJssel, die van zuid naar noord door de vallei stroomt. De route start in het plaatsje Loo, een paar kilometer ten zuiden van het begin van de IJssel.



Geologie
Rond 150.000 jaar geleden, in de op één na laatste ijstijd, bedekten uitlopers van de ijskap uit Scandinavië het noorden van Nederland. Ze drukten stuwwallen op en sleepten diepe (tot meer dan 100 m) bekkens uit. Het huidige IJsseldal ligt boven het grootste glaciale bekken uit deze tijd. In de korte periode dat de ijskap tijdens meest maximale uitbreiding over Nederland lag (de lijn Haarlem – Nijmegen) was de Rijn gedwongen er voorlangs naar het westen weg te stromen. Toen de ijskap begon af te smelten, werd het IJsseldalbekken een diep meer. In het zuiden loosde de Rijn zijn water en sediment in het meer. In het midden van het IJsseldal kwam veel sediment van de stuwwallen in het bekken terecht. In het noorden was er verbinding met andere meren (Gelderse vallei-bekken, Amsterdam-bekken) en de Noordzee.

Aan het eind van het Saalien was dit meer al grotendeels opgevuld, en was het het rivierdal van de hoofdloop van de Rijn geworden. Vrijwel al het smelt- en regenwater uit Midden- en Zuid-Duitsland en de Alpen stroomde via het IJsseldal naar het noorden door Nederland. Deze afwateringssituatie bleef ongewijzigd in het Eemien en het begin van de laatste ijstijd (het Weichselien). Halverwege de laatste ijstijd (rond 50.000 jaar geleden) verlegde de Rijn zijn voornaamste loop van het IJsseldal naar het Gelderse Poort-gebied en de Betuwe (noordelijk langs Nijmegen), en door het dal van de Niers (zuidelijk langs Nijmegen). Het IJsseldal bleef achter als een 15 km breed, door grote rivieren verlaten dal. In de laagte bleven zich afzettingen van sneeuwsmeltwater-beekjes (fluvio- en periglaciale afzettingen) en van de wind (dekzand) verzamelen. De activiteit van beken en kleine rivieren (bijvoorbeeld Berkel) ging door in het Holoceen, ten noorden van Deventer was er bovendien veelveenvorming. Tot in de Romeinse tijd bleef het IJsseldal steeds een laagte, verstoken van grote rivieren.
Toen de rivier de IJssel ontstond veranderde dit wezenlijk. De Gelderse IJssel werd een belangrijke handelsverbinding tussen Hanzesteden. Tussen 1300 en 1400 werd de rivier bedijkt. Tussen 1500 en 1600 is de IJssel-geul bij Doesburg en bij Zutphen dichter langs deze steden gelegd. Wat afvoer betreft was de IJssel tussen 500 en 1500 AD een belangrijke rijn tak. Daarna gingen de IJssel en Nederrijn steeds meer verzanden, terwijl de Waal-tak meer en meer afvoer trok. Om de afvoerverdeling constant te houden werden vanaf 1700 allerlei werken uitgevoerd (o.a. het graven van het Pannerdens Kanaal). Rond 1960 zijn enkele bochten afgesneden tussen Arnhem en Brummen.

Historisch perspectief
Vijftien jaar voordat Columbus Amerika ontdekte, liepen ze in de nederzetting Doesburg nog in schapenvellen rond. Maar toen het Achterhoekse stadje in 1477 werd opgenomen in het Hanzeverbond ging het licht aan. De handel kwam tot bloei en al snel liepen de Doesburgers rond in een kwaliteitsberenhuid uit Rusland of Scandinavië. En er kwamen 'vreemde' bieren waarover geen accijns hoefde te worden betaald. Deze werden getapt in Stadsbierhuys De Waag dat een jaar na aansluiting bij de Hanze werd gebouwd. Dit schitterende café staat er nog altijd. Het mag zich het oudste café van Nederland noemen, maar veel beter nog: het is het startpunt van onze Hanzestedentrip.

Verdeeldheid
Waar je ook komt in noordelijk Europa, bijna overal zijn Hanzesteden bijzonder mooi en vaak vrij compact. De verklaring daarvoor is dat de Hanze (70 steden met als middelpunt het Duitse Lübeck) een vrij korte tijd van bloei kende: vooral in de vijftiende eeuw. Daarna raakte het stedenverbond in de versukkeling, door verdeeldheid, concurrentie en gebrek aan politieke en militaire macht. Het betekende dat de Hanzesteden zich razendsnel ontwikkelden, met alle bijbehorende imponerende stadsmuren en -poorten, sierlijke koopmanshuizen en goede wegen van dien. Toen het verbond uiteen viel, was de groei er meteen uit. Dus wat hebben nu? Een hele reeks kleine, aangenaam suffige stadjes met een schitterende oud centrum en een rustig achterland.

Achterland
Nadat we in Doesburg de stervormige gracht om het centrum zijn overgestoken, slingeren we langs de IJssel naar Bronkhorst. Dit is een mooi voorbeeld van hoe het met de IJsselsteden zou zijn gelopen zonder Hanze. Bronkhorst - geen lid – heeft in 500 jaar nauwelijks een ontwikkeling doorgemaakt. Maar het mag zich nu wel het kleinste stadje (160 inwoners) van Nederland noemen. Zutphen (46.000 inw.) deed het als principaalstad (voorname Hanzestad) een stuk beter, maar daar gaan we met een boogje omheen, om zoveel mogelijk van het mooie achterland mee te pikken.



Het stokoude Deventer, ook een principaalstad, slaan we niet over. De buitenkant is weliswaar een beetje troosteloos, maar het heeft een hart van goud: de Brink hoort tot de mooiste pleinen van Nederland. Met de motor mag je er niet op, maar je komt er wel vlakbij.



30 km nostalgie
We steken de IJssel over en zetten koers richting Hattem. De Bandijk en de IJsseldijk zorgen hier voor 30 km nostalgie. Op een enkele bouwkundige vergissing na, lijkt het door de oude boerderijen en dijkhuizen alsof je door de negentiende eeuw rijdt.



Nog meer sfeer vind je in het oude centrum van Hattem. De veertiende-eeuwse Dijkpoort, waar we doorheen gaan, is bekend van de tekeningen van Anton Pieck.



Zijn museum vind je hier ook. Vijftien prachtige kilometers verder zie je aan de IJsselkade van Kampen de volgende poort. De kade wordt wel het mooiste rivierfront van Nederland genoemd en het is de thuishaven van de Bruine Vloot. Met wat geluk ligt de Kamper Kogge ertussen, een replica van het type schip waarmee in de Hanzetijd de handelswaar werd vervoerd.
Venijnig dijkje
Over de Kamperzeedijk gaan we naar Genemuiden, waar na een bedrijventerrein het venijnigste dijkje van de dag loopt. Als je een bocht mist, vlieg je niet in de IJssel, maar in het Zwarte Water. Aan de overkant komen we door het fraaie Hanzestadje Hasselt.



De drukke Hanzestad Zwolle slaan we over en kiezen voor de rust van moerasgebied De Wieden. Aan de rand hiervan ligt Giethoorn, dat slootjes heeft in plaats van straatjes. Jaarlijks vergapen duizenden buitenlandse toeristen zich aan dit wondertje. Maar weinigen weten dat het verstopte Belt-Schutsloot, hier vlakbij, minstens zo mooi is. Jij straks wel, want de route loopt erlangs. Langs de Weerribben – de Mooiste Plek van Nederland, volgens de NCRV – en een paar prettige dijkjes eindigen we in het laatste Hanzestadje van de dag: Vollenhove.



Vergeleken andere Hanzestadjes en het naburige Blokzijl, spat de weelde er niet vanaf. Maar dat gemis compenseren we met een rondje vooraf door het licht heuvelend achterland.

Bronnen
Wikipedia en ANWB Promotor




Let op:
De beschrijving van deze rit wordt in de regel enkele weken voor de start geplaatst. Tot die tijd blijft dit topic leeg.

De inschrijving opent enkele weken voor het evenement. Op het moment dat deze geopend is wordt dit in dit topic aangekondigd.
Inschrijven voor dit evenement is alleen mogelijk voor geregistreerde leden van ons forum.
Heb je nog geen account op ons forum, registreer je dan via de knop "Registreren" in de menubalk.


Zodra de route in garmin (.gdb en/of .gpx bestand) beschikbaar is wordt deze in de download manager geplaatst, waarna dit hier wordt aangekondigd. 

De inschrijfpagina staat hier: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=12928.0

De route is tzt hier te downloaden: www.fjr-club.nl/index.php?action=downloads;cat=25

De deelnemerslijst staat hier: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=17185.0

Wil je reageren kan dat hier: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=17184.0




Hendrik IJzerbroot
De niet-geheim track agent

@rjen

De beschrijving is bekend, en de inschrijving zal worden geopend op 31 mei 2015
2018 AE Phantom Blue
2013 A Midnight Black
2008 A Silver Tech

@rjen

Update van de route: er komt naast de lange variant ook een kortere route...
2018 AE Phantom Blue
2013 A Midnight Black
2008 A Silver Tech

@rjen

De inschrijving is open...
2018 AE Phantom Blue
2013 A Midnight Black
2008 A Silver Tech

@rjen

De route staat in de downloads
2018 AE Phantom Blue
2013 A Midnight Black
2008 A Silver Tech