Te luid is uit.

Te luid is uit
Op het forum: 251 gasten, 3 leden
Antoine, Robert, Adrie

2017-03-19 Friesland-Zuid

Gestart door @rjen, 23 okt 2016, 19:40

Vorige topic - Volgende topic

Gekoppelde gebeurtenissen

Black Knight

De Sûd Fryslân Route.

Datum:       19 maart 2017




Organisatoren:   

Peter Stadt (voorbereiding)
Frans van den Berg (ontvangst etc. op de dag van de tocht)

Starttijd
Ontvangst vanaf 9.30,  vertrek uiterlijk 10.30

Start Iselmar Sporthotel
Plattedijk 16
8531 PC, Lemmer

Eindpunt idem

Lengte Lengte 170km, 4.10 uur volgens Basecamp, maar 3 1/2 uur is goed te doen



Aan mij de eer om de eerste tocht van 2017 te organiseren. Helaas blijkt dat ik achteraf niet in de gelegenheid ben om op de dag zelf aanwezig te zijn. Gelukkig is Frans van de Berg bereid om de honneurs waar te nemen, want anders zou de tocht geannuleerd moeten worden. Nogmaals bedankt Frans!
De ontvangst zal zijn in hotel Iselmar, waar de tocht ook zal eindigen. Hoewel de dagen al weer aardig beginnen te lengen heb ik gekozen voor een iets kortere tocht, zodoende kan (bijna?) iedereen voor donker thuis zijn.


De ontvangst zal zijn met het bekende bakkie leut met cake. Direct na de start is meteen al de eerste bezienswaardigheid te zien: links ligt het Wouda gemaal. Dit is het grootste nog in werking zijnde stoomgemaal ter wereld. Maar er zal geen gelegenheid zijn om het te bezoeken, gezien de openingstijden.



Overigens is er net iets verder, links over de brug een Firezone tankstation, met de laagste benzineprijs uit de verre omgeving.
De route gaat al snel over smalle en bochtige weggetjes richting Gaasterland. Aanvankelijk een prachtig, open en licht glooiend landschap aan de rechter kant. Terwijl we links geregeld een glimp van het IJsselmeer zien. Bij harde wind zijn de vliegers van de kite-surfers net boven de dijk uit te zien.


Kite-surfers bij Mirnser Klif

Even later leidt de route over de IJsselmeerdijk met prachtig uitzicht naar beide kanten. Links eindeloos water en rechts eindeloos land. We passeren kleine, oude Friese dorpjes. Workum is wat groter, met een prachtige dorpskern en de oudste nog werkende scheepstimmerwerf.


Scheepstimmerwerf  in Workum

Daarna kronkelt de tocht via mooie, smalle en vooral stille (tenzij het prachtig fietsweer is) stuurweggetjes langs kanalen en over middeleeuwse dijkweggetjes ten noorden van Sneek naar Grouw.


Het asfalt naar Blauwhuis is vernieuwd en is glad als een biljartlaken. Vorig jaar leek het meer op een achtbaan.

Vanaf Akkrum is het lekker doorrijden over doorgaande wegen met fijne doordraaiende bochten, op weg naar Wolvega. Vlak voor Mildam kom je een waarschuwing tegen dat de weg is afgesloten voor doorgaand verkeer.  Niets van aantrekken, je kan rustig de route vervolgen.


Na Wolvega als toetje nog de dijkweg langs de Linde.


En daarna langs de oude zuiderzeedijk terug naar Lemmer. Waar in hotel Iselmar gelegenheid is om bij te praten en op te warmen. Ik vind het erg jammer dat ik niet aanwezig zal zijn. Maar met Frans is de begeleiding in goede handen en ik ben er van overtuigd dat de tocht aan ieders verwachtingen zal voldoen.



Let op:
De beschrijving van deze rit wordt in de regel enkele weken voor de start geplaatst. Tot die tijd blijft dit topic leeg.

De inschrijving opent enkele weken voor het evenement. Op het moment dat deze geopend is wordt dit in dit topic aangekondigd.
Inschrijven voor dit evenement is alleen mogelijk voor geregistreerde leden van ons forum.
Heb je nog geen account op ons forum, registreer je dan via de knop "Registreren" in de menubalk.


Zodra de route in garmin (.gdb en/of .gpx bestand) beschikbaar is wordt deze in de download manager geplaatst, waarna dit hier wordt aangekondigd. 

De inschrijfpagina staat hier: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=12928.0

De route is tzt hier te downloaden: www.fjr-club.nl/index.php?action=downloads;cat=25

De deelnemerslijst staat hier: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=20097.0

Wil je reageren kan dat hier: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=20098.0


@rjen

De beschrijving is bekend en de inschrijving open!
2018 AE Phantom Blue
2013 A Midnight Black
2008 A Silver Tech

@rjen

Route Friesland zuid toer in de downloads in Gpx en Itn formaat
2018 AE Phantom Blue
2013 A Midnight Black
2008 A Silver Tech