-
Tail Risers door Radja
[Gisteren om 15:52] -
Voetsteunverlagers duo door Vincent
[19 apr 2021, 22:04] -
Ruit RP13 vstream en ande... door Tripled
[18 apr 2021, 20:06] -
setje uitlaten voor RP04/... door Harry Kleinpenning
[17 apr 2021, 21:28] -
Navigatiesteun Waypoint door FJER
[17 apr 2021, 16:31] -
Meissner valdop rp13/ 200... door Okki
[15 apr 2021, 13:50] -
setje (originele) binnent... door Harry Kleinpenning
[13 apr 2021, 22:52] -
Nieuwe alu bagagedrager R... door Harry Kleinpenning
[11 apr 2021, 22:42] -
Givi mount plaat door StefaanH
[07 apr 2021, 20:10] -
Afdekkapjes RP13 grijs, k... door Harry Kleinpenning
[07 apr 2021, 12:12]
Op het forum:
10 gasten, 8 leden
ThunderSTreak, Roger, fred flinstone, Ferry, @rjen, gompie, VincentRS, Mark_Vans
ThunderSTreak, Roger, fred flinstone, Ferry, @rjen, gompie, VincentRS, Mark_Vans
Welkom bij de shop
Hier vindt u artikelen gerelateerd aan onze club en aan de FJR1300.
voor vragen stuur dan gerust een mailtje.
shop@fjr-club.nl
Geplaatst in Over de FJR
Gezien: 58549
Bouwjaar 2008
In 2008 werden diverse technische verbeteringen doorgevoerd in de FJR1300A en AS.
Nieuw 3-modus ABS -systeem met lineaire solenoide
Met als doel het totale gewicht te verminderen en ook een verbetering van het gevoel bij de remhendel en pedaal, zijn zowel de FJR1300A en AS modellen in 2008 uitgerust met een nieuw ABS-systeem.
De belangrijkste verandering is dat het nieuwe systeem een 3-modus ABS is, vergeleken met het 2-modus ontwerp dat is gebruikt op de 2007 modellen. Terwijl het 2-modus systeem is ontworpen om te werken in twee modi: onder druk of drukloos, werkt het nieuwe 3-modus systeem onder druk, of druk houden, of drukloos.
Of in eenvoudige bewoordingen: het 2007 2-modus ABS ontwerp functioneerde met de remvloeistofdruk ofwel 'aan' of 'uit', terwijl het nieuwe 3-modus systeem naast de drukmodi 'aan' en 'uit' ook een extra modus 'druk houden' kent.
De compacte nieuwe hydraulische unit in het nieuwe 3-mode systeem wordt ook geregeld door een ECU, en is uitgerust met een magneetklep systeem in de plaats van het 2007 Flow Control Ventiel (FCV) systeemmodel. De voordelen van het nieuwe 3-mode ABS zijn een soepele en lineaire vloeistofdruk controle en het levert daardoor een verbeterd gevoel bij de remhendel en het rempedaal terwijl het ABS is geactiveerd. Daarbij is het hele systeem kleiner en lichter dan het vorige ontwerp.
Verminderde onafgeveerd gewicht
Het onafgeveerde gewicht wordt verminderd door het gebruik van nieuwe actieve wiel sensoren met een magnetische rotor, in vergelijking met het 2007 systeem dat passieve sensoren gebruikt met gesinterde stalen rotoren. Voor het toepassen van deze veranderingen aan de nieuwe ABS -sensoren en rotors, is het voor- en achterwiel naaf ontwerp dienovereenkomstig gewijzigd.
Gewijzigd ontwerp gashandel
Voor betere rijeigenschappen en een meer nauwkeurige en intuïtieve gevoel , zijn de 2008 FJR1300A/AS uitgerust met een nieuwe vorm gashandel. Het ontwerp van de gashandel op de 2006 en 2007 modellen bleek niet aan de verwachtingen te voldoen en de nieuwe handel is wederom van een conventioneel cirkelvormige type dat een lineair verband tussen gashandel en vlinderklep werking levert.
Krasbestendige coating van het scherm en gewijzigd montage systeem
Het verstelbare scherm op de FJR1300A en AS is voorzien van een harde nieuwe coating die helpt om het scherm meer krasbestendig te maken. Een nieuw ontworpen geïntegreerd scherm montage systeem wordt gebruikt voor 2008 om minder trillingen en een gewichtsreductie te realiseren.
Nieuwe handvatten
Voor beter gevoel en verbeterd comfort zijn beide modellen uitgerust met nieuwe handvatten die zijn vervaardigd uit een andere rubbersamenstelling.
Zwart dashboard
De 2008 FJR modellen zijn beide voorzien van een nieuwe zwart - gekleurde dashboardafdekking.


FJR1300AS-specifieke veranderingen.
Herontwerp stuurschakelaar linkerzijde
Voor een beter gevoel en een betere bruikbaarheid, heeft de linker stuurschakelaar op de FJR1300AS een nieuw ontwerp gekregen en heeft een gewijzigde kant schakelhendel voor opschakelen, evenals een nieuwe vorm lichtschakelaar.
Lichtere YCC-S constructie
Naast de aanzienlijke gewichtsbesparing door het nieuwe 3-modus ABS-systeem en de lichtgewicht wielsensor rotors, profiteert de FJR1300AS ook van een vernieuwde controle-eenheid op het YCC-S chip-gestuurde schakel systeem.
In 2009 werd voor nog meer comfort de bediening van de koppeling lichter uitgevoerd. Het AS model kreeg een nieuwe mapping voor het YCC-S systeem, om ook hier het rijcomfort te verbeteren, en dan met name in het stadsverkeer.
In 2010 kwam Yamaha Nederland met een Explorer-uitvoering. Deze-uitvoering kreeg een bredere kuip met een groter windscherm, voetkappen en handkappen op de spiegels om nog beter beschermd te zijn tegen de elementen. Om de tank en zijkanten te beschermen werden een tankpad en rollerprotectors bevestigd. Het comfort werd verder verhoogd door luxe binnentassen voor de kofferset en een custom made zadel. Ook kreeg de Explorer-uitvoering de nodige elektronica toegevoegd: een plug&play Yamaha acculader, handvatverwarming, voor bestuurder en passagier aparte zadelverwarming, een Zümo 660 navigatiesysteem en een Cardo Q2 communicatieset.
In 2011 bleven de wijzigingen beperkt tot een extra kleurvariant: Silver tech.
Voor 2012 zijn er geen wijzigingen in de modellen doorgevoerd. Het aantal leverbare kleuren voor de FJR werd teruggebracht naar twee: Midnight Black en Silver Tech.
Kleuren 2008
Kleuren 2009-2010
Kleuren 2011
Kleuren 2012
Bijzonderheden
Doordat de FJR al geruime tijd bestaat zijn heden te dage de aandachtspunten per model bekend. Voor de RP13 vanaf 2008 zijn dit:
Juli 2011: terugroepactie massa-aansluiting
De massa-aansluiting van de kabelboom kan te heet worden en daardoor deels smelten, waardoor er mogelijk geen massa meer gemaakt wordt. Hierdoor kunnen de elektronische systemen niet goed werken of helemaal uitvallen. Bij alle motoren zal een extra massa-aansluiting gemaakt worden, bij machines waarbij de massa al beschadigd is zal een geheel nieuwe hoofd-kabelboom geplaatst worden. Het gaat om motorfietsen die geproduceerd zijn tussen februari 2006 en maart 2009, zowel FJR 1300 A/AS Type RP13 met serienummers:
JYARP131***00301 tot JYARP131***01887;
JYARP13A***00011 tot JYARP13A***05174;
JYARP135***00301 tot JYARP135***08585;
JYARP13E***00301 tot JYARP13E***01027;
Bij twijfel over het wel of niet noodzakelijk of uitgevoerd zijn van de modificatie kan het beste contact opgenomen worden met een Yamaha dealer.
Juli 2011: vervanging voorste remlicht schakelaar
Door wrijving in de schakelaar kan de remlicht schakelaar van de voorrem vast blijven zitten, met als gevolg dat de remlichten niet gaan branden bij gebruik van de voorrem. Het gaat om motorfietsen met de volgende serienummers:
JYARP13A***05957 tot JYARP13A***06291;
Bij twijfel over het wel of niet noodzakelijk of uitgevoerd zijn van de modificatie kan het beste contact opgenomen worden met een Yamaha dealer.
Specificaties
FJR 1300 A/AS | RP13 |
Type | Vloeistofgekoeld, 4-takt, 4 cilinder, 4 kleppen, DOHC |
Cilinderinhoud | 1.298 cc |
Boring x slag | 79,0 x 66,2 mm |
Compressie verhouding | 10,8 : 1 |
Max. vermogen | 105,5 kW (143,5 pk) bij 8.000 tpm |
Max. koppel | 134,4 Nm (13,7 kg-m) bij 7.000 tpm |
Smeersysteem | Wet sump |
Brandstof systeem | Injectiesysteem |
Type koppeling | Nat, meervoudige platen |
Ontsteking systeem | TCI |
Startsysteem | Elektrisch |
Versnellingsbak | 5 versnellingen |
Verhoudingen | 1e 43/17 (2,529), 2e 39/22 (1,773), 3e 31/23 (1,348), 4e 28/26 (1,077), 5e 26/28 (0,929) |
Primaire overbrenging | 75/48 (1,563) |
Eindoverbrenging | Cardan, 35/37 × 21/27 × 33/9 (2,698) |
Tankinhoud | 25,0 liter waarvan 5,5 liter reserve |
Inhoud oliecarter | 4,9 liter |
CHASSIS | |
Type | Aluminium, diamantvormig frame |
Wielophanging voor | Telescopische voorvork, Ø 48 mm |
Veerweg | 135 mm |
Wielophanging achter | Swingarm (Monocross) |
Veerweg | 125 mm |
Balhoofdhoek / Naloop | 26 graden / 109 mm |
Voorrem | Twee remschijven, Ø 320 mm, vierzuigerremklauwen |
Achterrem | Enkele remschijf, Ø 282 mm, dubbele zuigerremklauwen |
Bandenmaat voor | 120/70 ZR17M/C (58W) |
Bandenmaat achter | 180/55 ZR17M/C (73W) |
AFMETINGEN | |
Lengte | 2.230 mm |
Breedte | 750 mm (zonder koffers) / 930 mm (met koffers) / 780 mm (met smalle 'city' koffers) |
Hoogte | 1.315 mm (windscherm in de laagste positie) / 1.450 mm (windscherm in de hoogste positie) |
Zithoogte | 805 mm / 825 mm |
Wielbasis | 1.545 mm |
Grondspeling | 130 mm |
Gewicht | 291 kg A / 295 kg AS |
Drooggewicht | 268 kg A / 272 kg AS |
Types, modellen en framenummers (VIN)*
In onderstaande tabel een overzicht van de verschillende modelcodes die in Europa voor dit type zijn geleverd, voorzien van een indicatie van de framenummers (VIN) die hierbij horen. Een uitgebreid overzicht van de reeksen van framenummers per type (voor zover ons bekend) is ook beschikbaar als onderdeel van de download: FJR Modelgeschiedenis Nederland.
Bouwjaar | Benaming | Type code | Model code | Geleverd in | VIN# |
2008 | FJR 1300 AS | RP13 | 2D2D | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP13E__ |
2008 | FJR 1300 AS | RP13 | 2D2E | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13F__ |
2008 | FJR 1300 A | RP13 | 3P6D | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP13A__ |
2008 | FJR 1300 A | RP13 | 3P6E | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13B__ |
2008 | FJR 1300 AP | RP13 | 5P55 | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP13H__ |
2008 | FJR 1300 AP | RP13 | 5P56 | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13J__ |
2009 | FJR 1300 AS | RP13 | 2D2K | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP13E__ |
2009 | FJR 1300 AS | RP13 | 2D2L | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13F__ |
2009 | FJR 1300 AS | RP13 | 2D2V | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP13E__ |
2009 | FJR 1300 AS | RP13 | 2D2W | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13F__ |
2009 | FJR 1300 A | RP13 | 3P6K | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP13A__ |
2009 | FJR 1300 A | RP13 | 3P6L | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13B__ |
2009 | FJR 1300 A | RP13 | 3P6V | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP13A__ |
2009 | FJR 1300 A | RP13 | 3P6W | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13B__ |
2009 | FJR 1300 AP | RP13 | 5P58 | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP13H__ |
2009 | FJR 1300 AP | RP13 | 5P59 | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13J__ |
2010 | FJR 1300 A | RP13 | 1CY5 | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP13A__ |
2010 | FJR 1300 A | RP13 | 1CY6 | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP13A__ |
2010 | FJR 1300 A | RP13 | 1CY7 | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13B__ |
2010 | FJR 1300 A | RP13 | 1CY8 | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13B__ |
2010 | FJR 1300 AS | RP13 | 1DA5 | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP13E__ |
2010 | FJR 1300 AS | RP13 | 1DA6 | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | |
2010 | FJR 1300 AS | RP13 | 1DA7 | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13F__ |
2010 | FJR 1300 AS | RP13 | 1DA8 | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13F__ |
2010 | FJR 1300 AP | RP13 | 5P5B | Europa behalve F(rankrijk) | JYARP13L__ |
2010 | FJR 1300 AP | RP13 | 5P5C | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13M__ |
2010 | FJR 1300 AP | RP13 | 5P5E | Zuid Afrika | JYARP13P__ |
2011 | FJR 1300 A | RP13 | 1CY9 | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP13E__ |
2011 | FJR 1300 A | RP13 | 1CYA | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13B__ |
2011 | FJR 1300 AS | RP13 | 1DA9 | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP13E__ |
2011 | FJR 1300 AS | RP13 | 1DAA | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13F__ |
2012 | FJR 1300 A | RP13 | 1CYJ | Rusland | |
2012 | FJR 1300 AP | RP13 | 5P5H | B(elgië) en F(rankrijk) | JYARP13L__ |
2012 | FJR 1300 AP | RP13 | 5P5J | Europa behalve F(rankrijk) | JYARP13S__ |
2012 | FJR 1300 AP | RP13 | 5P5K | Zuid Afrika |
* Er kunnen aan deze beschrijving geen rechten ontleend worden, de informatie op deze pagina's is gebaseerd op informatie die door clubleden van de Yamaha FJR-club Nederland over de jaren is verzameld.