Te luid is uit.

Te luid is uit
Op het forum: 288 gasten, 0 leden

Forumgebruik: Tips en Trucks voor het forum

Gestart door @rjen, 10 apr 2013, 13:51

Vorige topic - Volgende topic

FJR-Club

In dit topic een aantal tips en trucs over het gebruik van het forum.

Deze beschrijving licht een aantal zaken toe die specifiek zijn voor ons forum of vaak vragen oproepen, maar moet gezien worden als een aanvulling op en geen vervanging van de helpfunctie van het forum.
Deze helpfunctie vind je ook het menu bovenaan het forum. Probeer eerst deze te raadplegen voor algemene vragen.

De volgende onderwerpen komen hier aan bod:

Registreren
- Probleem met registreren: ban van IP- of e-mailadres

Aanmelden
- Kan ik ingelogd blijven?

Profiel
- Hoe zet ik een avatar in mijn profiel?
- Hoe zet ik mijn echte naam in mijn profiel?
- Hoe deel persoonlijke info?
- Mijn handtekening is te lang!
- Email zichtbaar of niet?
- Hoe kan ik mijn berichtenweergave wijzigen?
- Ledengroepen

Lezen en zoeken in het forum
- Het forum past niet op mijn beeldscherm of is te klein
- Actieve topics of ongelezen topics
- Hoe kom ik weer terug bij de zoekresultaten?

Plaatsen van berichten
- Ik kan geen berichten plaatsen of reageren op het forum
- Wat betekenen de knopjes boven een bericht wat ik wil gaan maken?
- Hoe maak ik een lijstje in een bericht?
- Spellingscontrole



Registreren

Probleem met registreren: ban van IP- of e-mailadres
Er komen regelmatig aanmeldingen voor het forum vanuit Rusland, Polen, Afrika en Zuid-Amerika en nog meer van dit soort verre oorden. Hierbij wordt veelal een niet-geldig e-mailadres gebruikt, waardoor de registratiemail nooit aankomt en de aanmelder de registratie helemaal niet kan afmaken.

Tijdens de registratie wordt (onder andere) het gebruikte IP-adres geregistreerd. We hebben een database aangelegd van notoire IP- en e-mailadressen die standaard geblokkeerd worden. Dit zijn vaak Gmail-adressen, dus je loopt bij gebruik van een Gmail-adres het risico dat je alleen al op basis daarvan door het soamfilter 'gepakt' wordt. Een ander e-mailadres gebruiken lost dit euvel snel en effectief op; vergeet alleen niet met CTRL-F5 de pagina ècht te verversen! Anders blijft je oude koekie plakken...

De gefaalde poging tot registratie met een geblokkeerd e-mailadres geeft dan de melding:
CiteerGeachte gast, je bent gebanned van dit forum. Je dient een ander e-mailadres te gebruiken om te kunnen registreren. Helaas zul je eerst je cookies moeten opschonen alvorens je opnieuw kunt aanmelden met een ander e-mailadres. Dank u wel.

Voor IP-adressen geldt eigenlijk hetzelfde, alleen dan in het Engels omdat het vaak buitenlandse adressen betreft:
CiteerThe use of this forum from your current IP-adress isn't allowed. You are banned from this forum.

Mocht er toch onverhoopt een verdacht account op dit forum verschijnen, meld dit dan per e-mail aan het webteam op webteam@fjr-club.nl. Er volgt dan zo spoedig mogelijk gepaste actie.



Aanmelden

Kan ik ingelogd blijven?
Als je bij het inlogscherm de tijd dat je ingelogd wenst te blijven weghaalt en vervolgens eronder een vinkje zet, moet dat helemaal goed gaan komen!



Onderhoud van het profiel

Hoe zet ik een avatar in mijn profiel?

Deze optie is enkel beschikbaar voor clubleden en gezinsleden (lees ook: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=12985.0):

- Klik linksboven op je eigen profielnaam
- klik op "Profielgegevens" (tweede optie in de linkerkolom)

Je hebt nu vier mogelijkheden:
1. Kies een avatar uit de galerij
Kies één van de standaardafbeeldingen en wees gelukkig!

2. Specificeer een avatar via URL
Wil je een afbeelding van internet als avatar aan je profiel toewijzen, dan heb je de directe link naar de afbeelding nodig. Die ziet er volgens je webbrowser vaak zo ongeveer uit als http://www.mijnsite.nl/mijnplaatje.png --- haal het stukje "http://" weg alvorens de link in het invoervak te plakken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

3. Upload een avatar
Gebruik deze optie om een afbeelding die op je eigen computer/telefoon/tablet staat als avatar te uploaden.

4. Mijn Gravatar gebruiken
De mensen die gebruik maken van Gravatar redden zich wel met deze optie. ;)


Hoe zet ik mijn echte naam in mijn profiel?

- Klik linksboven op je eigen profielnaam
- Klik op "Profielgegevens" (tweede optie in de linkerkolom)
- Voer je voor- en achternaam in het vijfde en zesde invoervak van onderen, en klaar is Kees...

Of hoe je ook moge heten.

Hoe deel ik persoonlijke info?

- Klik linksboven op je eigen profielnaam
- Klik op "Profielgegevens" (tweede optie in de linkerkolom)

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Mijn handtekening is te lang!

De handtekeningenbalk heeft een maximumlengte van 75 karakters. Een lange link ga je dus niet kunnen gebruiken. Je kunt een lange link echter wel korter maken! Kijk eens op www.tinyurl.com! ;)

Die maakt van deze URL/link
http://i54.tinypic.com/2w21vn7.jpg bijvoorbeeld deze: http://tinyurl.com/6j9n7a2
Soms helpen alle kleine beetjes!

E-mailadres zichtbaar of niet?

Even een puntje van aandacht: als je het bijbehorende vinkje eenmaal hebt gezet, dan werkt het voor andere forumbezoekers wèl, maar voor jou niet. (Even aannemende dat je je e-mailadres ook niet per se voor jezelf verborgen wilde houden, lijkt dit ons niet een enorm bezwaar.).

Klik op je eigen profielnaam en klik vervolgens op: Profiel wijzigen en dan op Accountinstellingen.

Hier kun je de optie kiezen: Sta gebruikers toe mij een e-mail te sturen

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Dit zie je als je een profiel bekijkt van iemand die de vink heeft geplaatst: eerst wel zichtbaar, dan niet zichtbaar.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. 

Ik zou zeggen klik in het menu eens op de ledenlijst en bekijk eens wat profielen, dan kom je vanzelf mensen tegen die de vink geplaatst hebben.

Hoe kan ik mijn berichtenweergave wijzigen?
Klik op je eigen profielnaam en klik vervolgens op: Lay-out voorkeuren, en vink de gewenste mogelijkheid aan:

Toon de boardomschrijving in de berichtenindex?
Toon subboards op elke pagina in de forums.
Toon geen avatars van anderen.
Toon geen handtekeningen (signatures) van anderen.
Altijd terug naar het topic na posten
Geef geen waarschuwing als er een nieuwe reactie is
Toon meest recente berichten bovenaan.
Toon meest recente Persoonlijke Berichten bovenaan.
Eerste dag van de week op de kalender:
Gebruik 'Snel Reageren' in topicweergave:
Toon 'Snel Modereren' op de berichtenindex als

directe link: Wijzig mijn instellingen


Ledengroepen

Vraag:
CiteerIk zie bij de profielen brons, zilver, goud en diamant voorbij komen.
Gewoon uit pure nieuwsgierigheid, hoe zit/werkt dat?

Antwoord:
De groepen hebben te maken met ledengroepen en het aantal berichten dat iemand heeft bijgedragen op het forum.  Zo kennen we 'beginners', 'forumdeelnemers', en 'brons, zilver, goud en diamant' deelnemers.
Deze klassering geldt voor iedereen, of je nu clublid bent of niet.

Als je nog nooit iets geplaatst hebt ben je 'Beginner', en zodra je een bericht hebt geplaatst (je voorstelbericht) wordt je automatisch 'Forumdeelnemer'. De stap naar brons, zilver, goud of diamant maak je als je onderstaande aantallen berichten bereikt hebt...


NaamBenodigd aantal berichtenAantal leden (op 13 april 2017)
Beginner0569
Forumdeelnemer1897
Brons deelnemer10098
Zilver deelnemer50045
Goud deelnemer250011
Diamant deelnemer          50008

De badges zijn voor clubleden en leden die in een commissie zitten of zich anderszins inzetten voor de club. Zo kun je snel zien wie er clublid is en eventueel in welke hoedanigheid het clublid zich inzet voor de club.

Bijvoorbeeld:
- Clublid
- Lid van het bestuur
- Lid van de toercommissie
- Lid van het webteam
enzovoort...

De badges zijn verbonden aan je positie op DIT moment, dus als je je clublidmaatschap opzegt raak je ook de badge kwijt...



Lezen en zoeken in het forum

Het forum past niet op mijn beeldscherm of is te klein
Gebruik de ctrl toets en de scroll knop van je muis.Hiermee kun je het beeld groter en kleiner maken.

Actieve topics of ongelezen topics
Onderstaande vraag wordt wel eens gesteld op het forum, hierbij een uitleg hoe de indicaties van ongelezen topics werkt op ons forum.

CiteerOp de hoofdpagina van het forum is niet altijd te zien een het motor icoontje dat er daar nieuwe berichten in staan. Als ik dan b.v. op "vragen en discussie" klik zie ik daar wel nieuwe berichten staan met het bekende icoontje.
Hoe kan dat?

  • Ongelezen topics worden aangegeven in het forum met het icoontje Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.  achter het bericht.
  • Ongelezen boards worden aangegeven door in de forum index dit icoontje Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. weer te geven voor het betreffende board.

Je kunt op twee manieren omgaan met het 'opzoeken' van ongelezen topics:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.  Gebruik de functie Ongelezen topics
De functie ongelezen topics houdt bij welke topics je al geopend hebt. Deze is gekoppeld aan je inlognaam op het forum en werkt daarmee onafhankelijk van de computer waarmee je inlogt. De functie 'Ongelezen' in het menu toont de alle berichten in het forum die je nog niet gelezen hebt.

Als je dus tijdens dat bezoek het topic niet leest, zal deze bij een later bezoek opnieuw getoond worden als ongelezen.

Als de poster zijn bericht wijzigt nadat je dit gelezen hebt komt het bericht niet automatisch terug in de ongelezen topics. Wel zal er dan in het board weer het Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.  icoontje achter het bericht verschijnen, dit zie je dan pas als je het board bezoekt waarin het bericht staat. Dit is de standaard werking van ons SMF forum en helaas niet aan te passen.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. Gebruik de indicatie voor ongelezen boards (het motortje)
Deze geeft iets anders aan dan de ongelezen topics, maar houdt bij dat je een board bezocht hebt: als er sinds je laatste bezoek aan het board een nieuwe reactie of nieuw topic in is geplaatst verschijnt het motortje.

Nu wordt het lastig:
...als je het board (dus de lijst met topics) bezoekt verdwijnt het motortje, of je de nieuwe topics nu gelezen hebt of niet: je hebt namelijk het board bezocht!
Zo kan het zijn dat er in een board topics staan met "nieuw" er achter terwijl je geen motortje ziet op het board!

...als je een nieuw topic via de lijst met ongelezen topics bezoekt, bezoek je niet het board maar alleen het topic in dat board.
Hierdoor kan het motortje blijven staan terwijl je de berichten die nieuw zijn al wel gelezen hebt...

Samengevat:
Als je geregeld de Ongelezen topics gebruikt, kun je niet afgaan op het 'motortje' voor een board.

Als je echt de boards gebruikt als ingang van het forum werkt de motor beter, zolang je je maar realiseert dat het bekijken van het forum (=motortje weg) niet hetzelfde is als het lezen van alle topics in dat board...

De snelste manier om ongelezen topics te controleren is de functie: Alle ongelezen topics: www.fjr-club.nl/index.php?action=unread;all


Hoe kom ik weer terug bij de zoekresultaten?
CiteerAls  ik de zoekfunctie gebruik (rechtsboven) en open vervolgens een van de gevonden topics, hoe kom ik dan weer terug bij de zoekresultaten?
Ik druk nu op "vorige pagina" maar dan geeft hij "pagina verlopen" en rest niets anders dan weer terug naar af en weer de zoekterm in te vullen.

Dit is een instelling in ons forum waardoor je bij het 'terug' drukken de pagina opnieuw geladen krijgt. Hiermee worden andere problemen voorkomen, maar het geeft dit resultaat. Je moet dus opnieuw zoeken...

Tip: open de gevonden topics in een nieuw tabblad.
- dit kun je doen door op de Ctrl knop te drukken als je de link aanklikt...
- en het kan ook door klikken met de rechtermuisknop op de link, en selecteer dan "openen in nieuw tabblad"



Plaatsen van berichten

Ik kan geen berichten plaatsen of reageren op het forum

Je hebt pas (of al een tijd geleden) een account aangemaakt op het forum, en je wilt een reactie plaatsen op een bericht of zelf een topic plaatsen, maar je ziet nergens de mogelijkheid om een bericht te plaatsen...

Wat nu?

Toen je je registreerde op het forum heb je de ' Forum welkomsttekst'  op je scherm gehad. Hierin staan een aantal nuttige wenken en regels voor het forum. Hierin staan ook de regels rond het ' voorstellen'. Als je deze nog eens wilt nalezen, ga dan naar dit topic: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=13483.0

Hierin staat:

CiteerVoorstellen:
Als nieuw lid op ons forum heb je leesrechten in ons forum. Voordat je berichten kunt plaatsen is het noodzakelijk om je even voor te stellen. Graag horen we wie je bent, wat voor motor je rijdt en wat je verder kwijt wilt. Voorstellen doe je hier: www.fjr-club.nl/index.php?board=1.0

Zolang je je niet voorgesteld hebt staat je berichtenteller op '0' en is je positie: "beginner". Zodra je je voorgesteld hebt krijg je de positie 'forumdeelnemer' en kun je berichten plaatsen en op berichten reageren.

Mocht dit niet het probleem zijn, of je komt er nog steeds niet uit, stuur dan een mail aan het webteam (webteam@fjr-club.nl) en we helpen je verder...


Wat betekenen de knopjes boven een bericht wat ik wil gaan maken?
Kijk hiervoor in de uitgebreide Help funktie van dit forum: deze vind je in het menu bovenaan de pagina.

Helpfunktie Forum

Hoe maak ik een lijstje in een bericht?
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Voorbeeld:

corine Geldrop 1 motor 1 persoon
corine Geldrop 1 motor 1 persoon
...........
...........
...........
...........

Zo dus:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Tip:
Table betekent tabel. [ table] opent de tabel, [ /table] sluit hem af.
[ tr] is een nieuw regel [ /tr] sluit hem af
[ td] is een cel, [ /td] sluit hem af.

Het moet zoiets worden
[table ]
[tr ][td ]tekst[/td ][td ]tekst2[/td ][/tr ]
[tr ][td ]tekst[/td ][td ]tekst2[/td ][/tr ]
[/table ]

Spellingscontrole in berichten
Voor spellingscontrole ben je afhankelijk van de functie die je eigen browser biedt.

Voor mensen die graag correcte taal gebruiken:
- Browser van Google Chrome heeft spellingscontrole
- Browser van Mozilla heeft spellingscontrole -  het kan zijn dat je het Nederlandse taal pakket even moet downloaden en installeren
- Browser Internet Explorer heeft geen spellingscontrole.
Dit is echter wel met een omweg op te lossen.

Microsoft levert zelf zoals bekend inderdaad geen Nederlandstalige spell-checker.

Echter een derde partij doet dat WEL, namelijk: IEspell.
Dit is ook een Engelstalige checker, maar je kunt het Nederlandse woordenboek gemakkelijk toevoegen.

Ik heb het programma geïnstalleerd en vervolgens het woordenboek gedownload en geïmporteerd.
(Open IESpell, ga naar optie's. Klik op Add language, vink Dutch aan en maak deze default.

Na IE opnieuw opstarten, verschijnt in je opdrachtbalk de "IEspell-button" en kun je aan de slag.
Het principe werkt hetzelfde als de F7 button in Word.

Enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken is dat je de Engelse taalkeuze niet kunt weghalen (wel in de gekochte versie), maar bij de spellingcheck laat hij nu ook Nederlandse correctie's zien, met de Nederlandse bovenaan.

Succes!

Bronnen:
iespell.com
http://iespell.com/download.php