Te luid is uit.

Te luid is uit
Op het forum: 231 gasten, 4 leden
gompie, M@rtin, Radja, Dinges

2017-04-30 Waterlinietoer (NH-UT-ZH-GLD-NB)

Gestart door @rjen, 23 okt 2016, 19:44

Vorige topic - Volgende topic

Gekoppelde gebeurtenissen

F(J)R-AnS

De Nieuwe Hollandse Waterlinie-toer











Datum                              30 april 2017

OrganisatorFrans van Baal – F(J)R-AnS
+31 6 22422353

StarttijdVerzamelen vanaf 09.00u tot 10.00u

AanvangspuntNH-hotel Naarden Jan Tabak
Amersfoortsestraatweg 27
1401CV  Bussum
+31 35 6997503
www.nh-hotels.com

EindpuntRestaurant 'De Waterman'
Vierlinghstraat 1
4251LC  Werkendam
www.restaurantdewaterman.nl

Lengteca. 236 km
netto reistijd ca. 4u 45min

Benieuwd naar de route, bekijk hem dan hier op de interactieve kaart, of klik op onderstaande link!



Link: https://drive.google.com/open?id=1HYudW1wBvMpkngj3cuxOfdjK1UI&usp=sharing



Een interactieve kaart wordt gepresenteerd met vele bijzonderheden.
De route, waypoints, oversteken over rivieren, nieuwe wegaansluitingen zijn standaard zichtbaar. Minder details in zicht? Dan gewoon een vinkje uitzetten!
Benieuwd naar de beschrijving van een Nieuwe Hollandse Waterlinie-object; klik dan op het betreffende symbool en klik vervolgens op een hyperlink in het pop-up scherm.

Veel plezier bij je ontdekkingstocht langs de Nieuwe Hollandse Waterlinie.





De Oude Hollandse Waterlinie
In de Tachtigjarige Oorlog ontstond in de Republiek het idee om door middel van onderwaterzetting het land tegen de vijand te verdedigen. Deze manier van gebiedsverdediging wordt ook wel inundatie genoemd. In bijvoorbeeld Alkmaar (1573) en in Leiden (1574) bleek het een effectieve verdedigingswijze tegen de Spaanse vijand. Toen in het Rampjaar van 1672 de Franse troepen op het punt stonden om Holland, het centrum van de Republiek, te veroveren, werd in allerijl een waterlinie tussen de Zuiderzee en de Merwede ingericht. Deze liep van Muiden naar Gorinchem.

Deze eerste linie was een ingewikkeld netwerk van verschillende inlaatplaatsen, dammetjes, sluizen, dijkjes en aanvoerkanalen. Hiermee kon de grond rond de linie onder water gezet worden. De belangrijke stad Utrecht viel buiten deze linie, omdat deze toen al door Franse troepen was ingenomen. De waterlinie hield krachtig stand en in de opvolgende jaren kreeg de linie een meer permanent karakter. Kwetsbare punten in de verdedigingslinie werden versterkt door forten, batterijen en diverse andere verdedigingswerken. In 1672 volstonden zes vestingen langs de linie nog, dit aantal werd later gestaag uitgebreid. Tot aan de Napoleontische Tijd werd de linie een aantal keer verlegd naar het oosten, zonder echter de stad Utrecht aan de waterlinie toe te voegen.

De Nieuwe Hollandse Waterlinie
Aan het einde van de 18e eeuw werden de eerste schetsen voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie gemaakt. Na de val van Napoleon besloot Koning Willem I in 1815 tot uitvoering van het – inmiddels ver ontwikkelde – plan. De belangrijkste verandering die werd doorgevoerd ten opzichte van de Oude Hollandse Waterlinie, was dat door verplaatsing van de waterlinie richting het oosten, Utrecht nu wel aan de linie werd toegevoegd.

De bouw van deze Nieuwe Hollandse Waterlinie nam lange tijd in beslag, omstreeks 1870 was het ingenieuze complex van forten, sluizen, dijkjes, bunkers en andere soorten kleine en grote verdedigingswerken 'pas' af. Tot en met 1824 werden er vooral veel forten gebouwd, die tussen 1840 en 1860 van bomvrije gebouwen en ronde torens van zwaar metselwerk werden voorzien. Aan het eind van de jaren zestig van de negentiende eeuw werden nog enkele forten in de omgeving van Utrecht gebouwd, waaronder Fort bij Rijnauwen, het duurste fort ooit in Nederland gebouwd.

Toen de brisantgranaat in 1885 werd ingevoerd, moest een groot gedeelte van de verdedigingswerken worden aangepast, omdat ze tegen zulk geweld niet waren opgewassen. In de 20e eeuw werden aan deze verdedigingswerken daarom nog betonnen schuilplaatsen en kazematten toegevoegd.

De verdedigingswerken van Kornwerderzand.
Na voltooiing van de Afsluitdijk was het noodzakelijk om ook daar een verdedigingswerk aan te leggen te completering van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Zonder deze verdedigingswerken zou de vijand immers zo tot in het hart van Holland kunnen rijden. Ook zijn in het interbellum tussen WO I  en WO II nog toevoegingen gedaan aan de Nieuwe Hollandse Waterlinie in de vorm van enkele voorwaartse verdedigingslinies, als daar zijn de IJssellinie en de Peel-Raam-stelling. Deze hadden tot doel het gevecht te vertragen en zo de achterste linies in staat te stellen een sterkere verdediging op te stellen . Aan het begin van WO II hebben deze twee extra linies echter weinig effect gehad omdat ze deels nog niet bezet waren door personeel, deels niet goed bewapend waren en deels ook nog niet af waren. Verder waren de verdedigingsconcepten van ons leger totaal niet berekend op de hoogdynamische wijze van oorlogsvoering van de Duitsers met de gecombineerde inzet van het luchtwapen, de para-eenheden, luchtlandingen en panzer-infanterie-eenheden die als totaal leidden tot de fameuze Blitzkrieg. Ook was het geschut van de Duitsers in staat over grotere afstanden vuur uit te brengen dan waar onze verdedigingslinies  (inclusief de Nieuwe Hollandse Waterlinie)  op berekend waren.
(met dank aan René van Houtert)



Feiten en getallen
De Nieuwe Waterlinie lag ten oosten en zuiden van de steden van Holland, had een lengte van 85 kilometer en liep vanaf het eiland Pampus in de Zuiderzee tot en met de Biesbosch. In de linie kon over een breedte van drie tot vijf kilometers gebied onder water gezet worden. De linie kende 46 forten en de vijf vestingsteden Muiden, Weesp, Naarden, Gorinchem en Woudrichem. De gebieden konden bij mobilisatie worden geïnundeerd tot er een laag van 30 tot 60 centimeter water stond, te diep om infanterie door te laten trekken en niet diep genoeg voor vaartuigen. De waterlinie kende een permanente bezetting van rond de 12.000 man. Tijdens oorlogsdreiging werd 33.000 tot 36.000 man gelegerd rond de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Oorlogsdreiging
Hoewel de Nieuwe Hollandse Waterlinie nooit helemaal haar waarde als verdedigingslinie heeft kunnen bewijzen, is ze drie keer geheel of gedeeltelijk onder water gezet. De eerste keer was tijdens de Frans-Duitse Oorlog in 1870, toen deze oorlog een Europese aangelegenheid dreigde te worden. De tweede keer was bij aanvang van de Eerste Wereldoorlog. Bepaalde historici zijn er zelfs van overtuigd dat de waterlinie er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat Duitsland Nederland niet binnen durfde te vallen.

In de Tweede Wereldoorlog werd de waterlinie nog gedeeltelijk geïnundeerd, maar er was geen rekening gehouden met het nieuwe gevechtsvoertuig dat de vijand gebruikte: het vliegtuig. Hierdoor werd de waterlinie als verdedigingswerk zo goed als overbodig.


Verval
Vanaf de jaren vijftig raakte de Nieuwe Hollandse Waterlinie in verval, het had zijn verdedigingswaarde verloren en er werd nauwelijks meer naar omgekeken. Eind jaren tachtig kwam er voorzichtig aandacht voor behoud en bescherming van dit belangrijke Nederlandse erfgoed. Hoewel vele inundatievlaktes zijn aangetast door bebouwing, is het grootste gedeelte van de bouwwerken van de waterlinie nog intact.

Werelderfgoed en grootschalige restauraties
In 1995 werd de Nieuwe Hollandse Waterlinie (samen met de Stelling van Amsterdam) op de voorlopige Werelderfgoedlijst van UNESCO geplaatst. Verschillende partijen besloten daarop in 2008 de Nieuwe Hollandse Waterlinie op te knappen. De overheid, provincies, gemeentes, waterschappen en terreineigenaren hebben afspraken hierover in datzelfde jaar in het Pact van Rijnauwen vastgelegd. 150 miljoen is geïnvesteerd in deze restauratiewerkzaamheden, daarnaast zullen de verschillende partijen zorg dragen voor de aanleg van fiets- en wandelpaden in de omgeving.

Tegenwoordig hebben veel verdedigingswerken een nieuwe bestemming gekregen. Verschillende bunkers zijn veranderd in bezoekerscentra, galeries of musea, zijn omgevormd tot horecagelegenheden of worden gebruikt als oefencentrum voor de Mobiele Eenheid. Het is nog de vraag of en wanneer de Nieuwe Hollandse Waterlinie definitief op de Werelderfgoedlijst terechtkomt. Dit ligt onder andere aan de plannen die de overheid maakt met betrekking tot de bescherming en conservering van dit bijzondere Nationale Monument.
(Bron: Wikipedia - )[/color][/i]





Vestingsteden en NHW-objecten
Benieuwd welk NHW-object bij jou in buurt ligt? Of gewoon geïnteresseerd in meer? Klik dan op onderstaande link, zoom in en klik op het object voor meer aanvullende info.
https://drive.google.com/open?id=1HYudW1wBvMpkngj3cuxOfdjK1UI&usp=sharing

De Route
Met een totale lengte van 236(!)km is deze ongeveer 40km langer dan 'normaal'. Echter door 'slimme' doorsteken te maken is de route eenvoudig in te korten. Rijd je de totale route, houd dan rekening met een verlengde reistijd van ongeveer 1:00u ten opzichte van een 'normale' route. Het tijdstip van ontvangst op het aanvangspunt is daarop aangepast.
De route gaat over dijken, langs kanalen en rivieren en scheert veelal langs bebouwde gebieden met vele stuurweggetjes. Vijf vestingsteden (Naarden, Muiden, Weesp, Gorinchem en Woudrichem) worden aangedaan. Een totaal van 62  (tweeënzestig!) objecten worden op relatief korte afstand gepasseerd of worden daadwerkelijk aangedaan. Twee veren zijn opgenomen om de Lek en resp de Waal over te steken. Neem hiervoor contanten mee, wel zo gemakkelijk. (Tarief: €1,30 resp 1,20)
Ik streef er naar om 16:00u jullie weer te ontvangen met een drankje op het eindpunt in Werkendam. Tot minstens 18:00u blijf ik daar voor de laat-komers.





Let op:
De beschrijving van deze rit wordt in de regel enkele weken voor de start geplaatst. Tot die tijd blijft dit topic leeg.

De inschrijving opent enkele weken voor het evenement. Op het moment dat deze geopend is wordt dit in dit topic aangekondigd.
Inschrijven voor dit evenement is alleen mogelijk voor geregistreerde leden van ons forum.
Heb je nog geen account op ons forum, registreer je dan via de knop "Registreren" in de menubalk.


Zodra de route in garmin (.gdb en/of .gpx bestand) beschikbaar is wordt deze in de download manager geplaatst, waarna dit hier wordt aangekondigd. 

De inschrijfpagina staat hier: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=12928.0

De route is tzt hier te downloaden: www.fjr-club.nl/index.php?action=downloads;cat=25

De deelnemerslijst staat hier: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=20205.0;topicseen

Wil je reageren kan dat hier: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=20204.0


Hendrik IJzerbroot
De niet-geheim track agent

@rjen

Beschrijving bekend. Inschrijving opent op 9 April
2018 AE Phantom Blue
2013 A Midnight Black
2008 A Silver Tech

@rjen

2018 AE Phantom Blue
2013 A Midnight Black
2008 A Silver Tech

@rjen

2018 AE Phantom Blue
2013 A Midnight Black
2008 A Silver Tech