Te luid is uit.

Te luid is uit

BTW of marge verkoop van mijn FJR

Gestart door handy, 16 jan 2023, 17:20

Vorige topic - Volgende topic

handy

Heb geen idee waar ik deze vraag kwijt kan op dit forum ::) , het gaat over motoren, maar in mijn geval het voornemen deze te koop aan te bieden. De vraag is als volgt. Wie heeft ervaring inzake verkoop bedrijfsmatige aanschaf van een FJR. Deze is minus de BTW gekocht en nu ben ik voornemens deze of in te ruilen of te verkopen aan een particulier. De vraag is kan ik van deze motor één marge motor maken en zo deze te verkopen zonder Btw. Kom er met de info van de belastingdienst niet uit. wie kan me verder helpen. Overigens gaat het om mijn FJR1300 AS uit 2008 met weinig km, alleen in de zomer gereden en dealer onderhouden. Deze is in nieuwstaat.

Tips zijn welkom, groet Mat

@rjen

De motor is een bedrijfsmiddel en BTW motor. Dwz als je hem verkoopt, je er BTW over moet berekenen en deze moet afdragen. Volgens mij is daar geen ontkomen aan.

Je kunt natuurlijk gewoon doen alsof je neus bloed en hem wegdoen zonder factuur, maar ik denk dat een inspecteur (als je controle krijgt) dit niet gaat accepteren...
2018 AE Phantom Blue
2013 A Midnight Black
2008 A Silver Tech

vlerk

Bij verkoop aan een particulier is de margeprijs inclusief btw, je moet de btw daarna afdragen. Bij inruil op een andere motor kun je hem als btw motor inruilen indien je ook een btw motor terug koopt.
BTW over verkoop zal altijd afgedragen moeten worden, de btw van de nieuwe aankoop kun je dan weer terug vragen.

Groet,

Vlerk
Groet Vlerk

Peter57

Dat klopt niet helemaal Wim, als je hem als bedrijf inkoopt als btw motor en dus de btw terug vraagt moet je bij verkoop
altijd de btw afdragen, ook als je hem inruilt op een marge motor.
En inderdaad ook als je hem aan een particulier verkoopt moet je de btw ook afdragen aan de belasting.
Pas als de particulier hem weer verkoopt is het een marge motor, de particulier heeft immers de btw niet terug gevraagd.
Wat @rjen al schrijft de btw moet je ten alle tijde weer terug betalen, al is dat bedrag natuurlijk lager als toen je hem kocht.
Als je denkt dat avontuur gevaarlijk is, probeer routine. Dat is dodelijk.

vlerk

Citaat van: Peter57 op 16 jan 2023, 19:15Dat klopt niet helemaal Wim, als je hem als bedrijf inkoopt als btw motor en dus de btw terug vraagt moet je bij verkoop
altijd de btw afdragen, ook als je hem inruilt op een marge motor.
En inderdaad ook als je hem aan een particulier verkoopt moet je de btw ook afdragen aan de belasting.
Pas als de particulier hem weer verkoopt is het een marge motor, de particulier heeft immers de btw niet terug gevraagd.
Wat @rjen al schrijft de btw moet je ten alle tijde weer terug betalen, al is dat bedrag natuurlijk lager als toen je hem kocht.

Is nu aangepast
Groet Vlerk

Peter57

Wel aangepast maar het klopt nog steeds niet
Bij een btw motor bestaat er geen marge prijs,
Bij inruil of verkoop moet je hem als btw motor verkopen, het woord kun is dus moet .😏

Rush FJR

Kijkt de belastingdienst daarnaast ook niet naar de boekwaarde en brengt dan de eventuele boekwinst in rekening? Oftewel, de belastingdienst ziet deze eventuele winst als inkomen.

Peter57

@rjen

Ja, de verkoop is gewoon omzet. Waar je wel creatief kunt zijn is de verkoopprijs (ex BTW) die hanteert: deze kan ook lager zijn dan de boekwaarde. Dan is de btw navenant lager ...
2018 AE Phantom Blue
2013 A Midnight Black
2008 A Silver Tech

Ulympos

Citaat van: Rush FJR op 17 jan 2023, 12:14Kijkt de belastingdienst daarnaast ook niet naar de boekwaarde en brengt dan de eventuele boekwinst in rekening? Oftewel, de belastingdienst ziet deze eventuele winst als inkomen.
Bij verkoop vanuit een onderneming is het verkoopresultaat de feitelijke verkoopprijs excl. BTW minus boekwaarde (= bedrijfswaarde excl. BTW). Dat kan een belaste boekwinst, maar kan ook een boekverlies (kostenpost t.l.v. de winst) zijn. Als tussen de kopende partij en de verkopende onderneming sprake is van een zakelijke relatie (geen persoonlijke band), gaat de fiscus er van uit dat de verkoopwaarde zakelijk is, zoals tussen onafhankelijke derden in de markt gebruikelijk is.
De motorfiets is een te verkopen bedrijfsmiddel als ik de voorgelegde casus zo lees. De motor is kennelijk binnen de onderneming als bedrijfsmiddel voor zakelijke ritten ingezet. Dat moet je wel goed kunnen onderbouwen (km-administratie i.c.m. bijvoorbeeld een afsprakenagenda) gezien het karakter van dit vervoermiddel.

@rjen

Citaat van: Ulympos op 17 jan 2023, 13:28Dat moet je wel goed kunnen onderbouwen (km-administratie i.c.m. bijvoorbeeld een afsprakenagenda) gezien het karakter van dit vervoermiddel.

?

Kilometer registratie en afspraken agenda? Niet van toepassing...
2018 AE Phantom Blue
2013 A Midnight Black
2008 A Silver Tech

Ulympos

Citaat van: @rjen op 17 jan 2023, 13:06Ja, de verkoop is gewoon omzet. knip...
In casu wordt eigenlijk niet van omzet gesproken maar van bijzondere/incidentele opbrengsten.
Van omzet spreek je over opbrengen uit reguliere bedrijfsactiviteiten zoals gefactureerde dienstverlening of verkochte voorraadgoederen (handel). Dat laatste zijn de verkochte motorfietsen van een motorfietszaak.

@rjen

Prima hoor, maar incidenteel of niet, het telt gewoon mee.
2018 AE Phantom Blue
2013 A Midnight Black
2008 A Silver Tech

Ulympos

Citaat van: @rjen op 17 jan 2023, 13:34?

Kilometer registratie en afspraken agenda? Niet van toepassing...
Als de inspecteur wil toetsen of de als bedrijfsmiddel gepresenteerde motor feitelijk geen privé-speeltje van de ondernemer of directeur aandeelhouder is, moet je het zakelijke karakter wel kunnen motiveren.
Daar wil ik het bij laten Arjen.

Peter57

Als motorzaak moet je ook btw betalen over de winst op een marge motor, als je bv 1000 euro winst hebt blijft daar maar 826.45 van over en daar mag je dan ook nog eens inkomstenbelasting over betalen.
Dus de dikke winsten op motoren zoals het lijkt vallen in de praktijk tegen. 1 Garantie klusje en weg is de winst  :doh:

handy

Dank jullie allen voor de verhelderde uiteenzetting, KM registratie is inderdaad niet nodig maar ik boek wel een bedrag voor privé gebruik. Is dus zowel zakelijk als privé gebruikt. En nu maar hopen dat de dealer een goede inruilprijs wil geven, minus de BTW. Naar aller waarschijnlijkheid maakt het uit of ik de FJR inruil bij een dealer die er nog 5 heeft staan. We gaan het meemaken ergens in maart, ga ik bij een dealer of 3 een bezoekje brengen.

Maar nu rest de vraag hoe ga ik dat aanpakken, wat is een redelijke prijs voor een FJR1300 AS Siver-tech uit 2008
Zoals aangeven in de motor in nieuwstaat geen winters meegemaakt hoogstens 10 regenbuien, dealer onderhouden, met val doppen, voetbescherming, aangepast zadel, power-commander, stuurverhoging.

De vraag is dan ook, wat zou een redelijk inruil prijs zou incl. BTW en wat als ik de machine aan een particulier verkoop, wat zou deze dan moeten opbrengen. Prijzen variëren op het internet van 6 tot 9 duizend euro. Wel zie ik dat de staat van de motor en veel of weinig km de prijs verhoogd. Ben benieuwt wat jullie er van vinden.   

CeesOK

9 duizend Euro voor een 2008?
Dan zet ik die van mij er naast.  ;)
Hier had ook iets leuks kunnen staan!

Peter57

Je praat over weinig km maar hoeveel km is dat ? of heb ik iets gemist ?
Ben je de eerste eigenaar ?

FJRDennis

Naast de km's, onderhoudshistorie en hoe netjes de motor is zal het inderdaad ook uitmaken wat een dealer heeft staan. Maar daarnaast maakt het natuurlijk ook uit waar je op inruilt. De dealer moet dat ook hebben staan of kunnen leveren.

Bij prijzen op internet maakt het natuurlijk ook uit of het met/zonder garantie is e.d. Van invloed is ook hoeveel je erbij wilt leggen. Een fiets die 10k waard is inruilen op een fiets die voor 13k te koop staat levert een andere inruilprijs op als inruilen op een fiets van 20k. 

Het is dus vooral tijd investeren om een aantal offertes te krijgen. En dan kijken waar je de beste deal hebt en ook het juiste gevoel erbij.

wepe

Kijk hier komt (Ulympos) de voormalig belastingman om de hoek kijken😉 volgens mij is er ook nog zoiets als de Bijz. Verbruiksbelasting(bvb) maar denk dat die inmiddels "op" is..