Gekoppelde gebeurtenissen

  • Fransen Slag dag1: zaterdag, 01 augustus 2015

Auteur Topic: 2015-08-01 Met de Fransen Slagtoer Dag 1  (gelezen 15312 keer)

Offline Snarf

  • *
  • Brons deelnemer
  • Berichten: 239
  • Één ding weet je zeker, dat je niets zeker weet.
    • Frans
    • van Baal
  • FJR: 2013 AS Magnetic Bronze
2015-08-01 Met de Fransen Slagtoer Dag 1
« Gepost op: woensdag, 05 november 2014, 22:45:42 »
Even eerst een woordje vooraf

Voor deze dagen, zaterdag 1 augustus en zondag 2 augustus bieden we, voor iedere dag afzonderlijk een dagtocht aan. Net zoals bij alle andere toertochten. De toercommissaris regelt dus weer het ontvangst op het aanvangspunt (de koffie plus), de toertocht zelf en een eindpunt.

Het bijzondere van deze combinatie is nu, dat het eindpunt van de zaterdag tevens het beginpunt is van de zondag. Wie 2 dagen achtereen wil toeren naar en door het Limburgse landschap tezamen met een uitstapje naar de Noord-Eiffel, moet dan wel zijn eigen overnachting regelen. In Epen is voldoende accommodatie hiervoor te vinden.

Een punt van aandacht: veel hoteliers stellen in deze periode van (bouwvak)vakantie veelal alleen een 2-daags arrangement beschikbaar. Daags voor het weekend bieden zij nog wel vrije kamers aan voor 1 overnachting. Bellen of direct mailen is dan wel noodzakelijk.
In bijvoorbeeld Noorbeek bij Fletcher Hotel “Bon Repos” is het echter wel mogelijk een enkele overnachting te boeken. Zo ook bij BestWestern Hotel “Slenaken”.


De ‘overblijvers’ hebben dus op zaterdag geen terugrijroute en op zondag geen aanrijroute.

Nieuw in ons concept: de zaterdag-deelnemer kan een keuze maken uit 2 (twee) aanvangspunten.
Zelf aanhaken op de route zonder naar één van de aanvangspunten te komen is ook mogelijk.
Helaas dan geen koffie plus!

Voor zondag 2 augustus geldt het ‘oude en vertrouwde’ concept zoals bij iedere andere toertocht.

Inschrijven voor de tocht op zaterdag staat los van deelname op zondag en omgekeerd.

Voor het inschrijven voor de toertocht op zaterdag maak je een keuze uit 2 (twee) evenement namen, zijnde:
Met de Fransen Slagtoer – Start Wageningen (357 km); óf
Met de Fransen Slagtoer – Start Gennep (193 km)

En voor het inschrijven voor de toertocht op zondag gebruik je het evenement:
Met de Fransen Slagtoer – Start Epen (195 km).


Met de Fransen Slagtoer –1 augustus 2015

Organisator:    
Frans van Baal – F(J)R-AnS
+31 6 22422353
Starttijd
Verzamelen vanaf 09.00u tot 10.00u

Start Hotel Nol in ’t Bosch
Hartenseweg 60
6704 PA  Wageningen
+31 317 319101
www.nolintbosch.nl
Eindpunt Hotel Eperland
Kapelaan Houbenstraat 12
6285 AB Epen
+31 43 4551240
www.hotel-eperland.nl
Lengteca. 357 km
netto reistijd ca. 8u 30min



OF

Organisator:    
Frans van den Berg – Bergske
+31 6 15285134
Starttijd
Verzamelen vanaf 09.30u tot 10.30u

Start Hotel De Kroon
Markt 11
6591 BZ  Gennep
+31 485 511612
www.hoteldekroon.com
Eindpunt Hotel Eperland
Kapelaan Houbenstraat 12
6285 AB Epen
+31 43 4551240
www.hotel-eperland.nl
Lengteca. 193 km
netto reistijd ca. 4u 30min



Nederland heeft geen bergen? Nou, echt wel. Al moet je er wel 357 km lang voor overdrijven.
Trek aan die lederhosen, we gaan bergraggen! We beginnen op één van de uitlopers van de Wageningse Berg (4300 cm). Hier ligt hotel/restaurant “Nol in ’t Bosch”, een prachtig vertrekpunt. Vervolgens gaan we via de Grebbenberg (5200 cm) – bekend en berucht om zijn historisch veldslag (11 t/m 13 mei 1940) – naar het midden in het land, naar de top van de Utrechtse heuvelrug: de Amerongse Berg van 6900 cm. Jodelahiti. Vanaf de voet van deze puist beginnen we met de 1400 meter lange klim van de Amerongse Berg (6900 cm). Een verkeersbord waarschuwt voor een helling van 5 %. Als de motoren met carburateur dat maar halen!

Bochtenspaghetti
Snel binnendoor naar het oosten, waarna het echte werk begint: de Posbank. In Italië noemen ze de Stelvio ook wel De Posbank van Het Zuiden. Maar voor The Real Thing moet je dus gewoon bij Arnhem zijn. Wat een bochtenspaghetti hier! En maar liefst 8500 cm hoog. Er vlak achter loop je helemaal naar adem te happen, want daar ligt het Rozendaalse Veld. Met 11.021 centimeter is dit het hoogste punt van Nederland. Op Zuid-Limburg na natuurlijk.
Over de begane grond gaan we de Achterhoek in. Bedenk echter wel dat het sediment waarover je rijdt, hier is neergelegd door de Rijn. Dus eigenlijk ga je over fijngemalen Alpen. De Hettenheuvel bij Montferland vormt met 9160 cm het hoogste punt van de Achterhoek.

Tienduizenders
Via het Duitse Kleve beginnen we aan de beklimming van het Nijmeegse Rijk. Na een kort onverhard rondje Duivelsberg (7590 cm), pakken we de fraaie Zevenheuvelenweg naar Groesbeek. Ten zuiden ervan eindigt het laatste stukje van de stuwwal bij de Jansberg (6600 cm) en rijden we Limburg in. We komen in de Maasvallei, waar we bijna weer op zeeniveau (9 m NAP) zitten. Langs de rustig slingerende Maas hebben we een kilometer of 90 om te recupereren, te hergroeperen en de remmen te laten afkoelen.
Voorbij het grensplaatsje Posterholt stijgen we ongemerkt naar een centimeter of 5000 en pakken we voor de tweede keer een stukje Duitsland. Terug in Nederland doemen bij Doenrade de eerste tienduizenders op. Daarna wordt het eigenlijk alleen nog maar hoger.

Stukje Frankrijk
Snel zijn we nu bij het mijndorpje Schinnen. Door zwaar heuvelend land razen we op Maastricht af, maar keren daar in de buitenwijken om naar Bemelen. Daar gaan we over de Bemelerberg (12.500 cm). Aan de linkerhand zien we kale, lichtrode rotsen, die door een instorting aan de oppervlakte zijn gekomen. Alsof er een stukje Frankrijk uit de hemel is gevallen. Dat gevoel blijven we de rest van de dag houden. Even verder zien we bijvoorbeeld de Galibier van Limburg: de Cauberg (13.500 cm).

Maar van onze kant af is het eerder een kuil, want de weg duikt vlak voor Valkenburg de diepte in. Hier staat een waarschuwingsbord met een opschrift dat je veel te weinig ziet in Nederland: 12 %.
Met een lengte van ruim een kilometer en een verval van een meter of zestig, mag het een colletje van de derde categorie worden genoemd. Limburg telt 41 hellingen die zwaarder zijn, maar die rollen niet zo koninklijk het centrum van Valkenburg aan de Geul binnen. Bij Schoonbron slaan we af naar Ubachsberg. Zo komen we over de Colmont (18.100 cm) vanwaar je een weids uitzicht over de heuvels en de dalen hebt. Bij het gehucht De Huls (Simpelveld) kunnen we de zuurstofmaskers tevoorschijn halen. Hier begint de weg naar Vrouwenheide.

De top ging lang door voor het hoogste punt van Nederland. Totdat men ging meten, want toen bleek de Vaalserberg ruim 100 meter hoger te zijn. Nu staat de heuvel met 21.600 cm op de tweede plaats.

Hoogtevrees
We komen op de beroemde Eyserweg. Als je de zacht slingerende afdaling langs oude bomen en zanderige weilanden inglijdt, besef je dat Zuid-Limburg echt veel onderdoet voor de Eifel of de Ardennen. Vervuld van trots beginnen we tien kilometer verder aan de klim onze eigen Mont Blanc: de Vaalserberg. Via enkele echte haarspeldbochten bereiken we het Drielandenpunt en de top van 32.270 centimeter. De Boudewijntoren doet daar nog eens 50 meter bovenop, waardoor we eindelijk een momentje van hoogtevrees kunnen beleven.

We dalen af aan de Belgische kant, waar weer een paar scherpe haarspeldbochten liggen. Enkele minuten later rijden we de Epenerbaan op, op weg naar ons eindpunt in Epen. Breed slingerend asfalt van de Mergellandroute ligt voor ons. En ineens zien we overal motoren, vaak met Duitse en Belgische kentekens. Die zijn naar Zuid-Limburg gekomen om eens lekker te rijden. Kun je nagaan.

Bron: ANWB-Promotor (met enkele aanvullingen van F(J)R-AnS)



Let op:
De beschrijving van deze rit wordt in de regel enkele weken voor de start geplaatst. Tot die tijd blijft dit topic leeg.

De inschrijving opent enkele weken voor het evenement. Op het moment dat deze geopend is wordt dit in dit topic aangekondigd.
Inschrijven voor dit evenement is alleen mogelijk voor geregistreerde leden van ons forum.
Heb je nog geen account op ons forum, registreer je dan via de knop "Registreren" in de menubalk.


Zodra de route in garmin (.gdb en/of .gpx bestand) beschikbaar is wordt deze in de download manager geplaatst, waarna dit hier wordt aangekondigd. 

De inschrijfpagina staat hier: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=12928.0

De route is tzt hier te downloaden: www.fjr-club.nl/index.php?action=downloads;cat=25

De deelnemerslijst Start Wageningen (357km) staat hier: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=17483.0

De deelnemerslijst Start Gennnep (193km) staat hier: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=17484.0

Wil je reageren kan dat hier: https://www.fjr-club.nl/index.php?topic=17446.0


« Laatst bewerkt op: maandag, 13 juli 2015, 09:55:20 door Snarf »
F(J)R-AnS
alias
Hendrik IJzerbroot

Online @rjen

  • Webmaster
  • *
  • Diamant deelnemer
  • Berichten: 6686
    • Arjen
    • Welling
    • www.wellingweb.nl
  • FJR: 2013 Midnight Black
Re: 2015-08-01 Met de Fransen Slagtoer Dag 1
« Reactie #1 Gepost op: donderdag, 02 juli 2015, 22:06:57 »
Beschrijving is bekend
2008 A Silver Tech
2013 A Midnight Black
en binnenkort...
2018 AE Phantom Blue

Online @rjen

  • Webmaster
  • *
  • Diamant deelnemer
  • Berichten: 6686
    • Arjen
    • Welling
    • www.wellingweb.nl
  • FJR: 2013 Midnight Black
Re: 2015-08-01 Met de Fransen Slagtoer Dag 1
« Reactie #2 Gepost op: zondag, 12 juli 2015, 22:55:25 »
Inschrijven kan vanaf vandaag
2008 A Silver Tech
2013 A Midnight Black
en binnenkort...
2018 AE Phantom Blue

Online @rjen

  • Webmaster
  • *
  • Diamant deelnemer
  • Berichten: 6686
    • Arjen
    • Welling
    • www.wellingweb.nl
  • FJR: 2013 Midnight Black
Re: 2015-08-01 Met de Fransen Slagtoer Dag 1
« Reactie #3 Gepost op: maandag, 13 juli 2015, 21:19:32 »
Wegens vakantie vervroegd: De route staat in de downloads
2008 A Silver Tech
2013 A Midnight Black
en binnenkort...
2018 AE Phantom Blue

Online @rjen

  • Webmaster
  • *
  • Diamant deelnemer
  • Berichten: 6686
    • Arjen
    • Welling
    • www.wellingweb.nl
  • FJR: 2013 Midnight Black
Re: 2015-08-01 Met de Fransen Slagtoer Dag 1
« Reactie #4 Gepost op: donderdag, 16 juli 2015, 13:16:17 »
Tomtommers,
Helaas wil onze Tomtom bij het verlaten van Schimmert niet naar links, wat wel de bedoeling is.
Hier kunnen we weinig aan doen, we hebben routepunten net voor en na de afslag gezet,
zodra je Tomtom roept dat je moet omdraaien, zie je het volgende vlaggetje al staan en
zal de Tomtom probleemloos verder moeten gaan.

Voor diegenen die de route vanaf Wageningen volgen, het zijn vlaggetjes 59 en 60,
voor diegenen die de route vanaf Gennep volgen, het zijn vlaggetjes 29 en 30.

Arjan
« Laatst bewerkt op: dinsdag, 11 juli 2017, 20:52:18 door @rjen »
2008 A Silver Tech
2013 A Midnight Black
en binnenkort...
2018 AE Phantom Blue