-
Voetsteunverlagers duo door Vincent
[19 apr 2021, 22:04] -
Ruit RP13 vstream en ande... door Tripled
[18 apr 2021, 20:06] -
setje uitlaten voor RP04/... door Harry Kleinpenning
[17 apr 2021, 21:28] -
Navigatiesteun Waypoint door FJER
[17 apr 2021, 16:31] -
Meissner valdop rp13/ 200... door Okki
[15 apr 2021, 13:50] -
setje (originele) binnent... door Harry Kleinpenning
[13 apr 2021, 22:52] -
Nieuwe alu bagagedrager R... door Harry Kleinpenning
[11 apr 2021, 22:42] -
Givi mount plaat door StefaanH
[07 apr 2021, 20:10] -
Afdekkapjes RP13 grijs, k... door Harry Kleinpenning
[07 apr 2021, 12:12] -
Kuipverbreders RP23 / RP ... door Radja
[07 apr 2021, 11:38]
Welkom bij de shop
Hier vindt u artikelen gerelateerd aan onze club en aan de FJR1300.
voor vragen stuur dan gerust een mailtje.
shop@fjr-club.nl
Geplaatst in Over de FJR
Gezien: 42672
Bouwjaren 2001-2002

Yamaha deed het wel en beperkte zich daarbij niet tot het kopiëren van de 'CCKK'-factor (comfort, cardan, kuip en koffers) van z'n concurrenten. Men gaf de FJR de toegevoegde waarde mee van een extra schep vermogen en een uitstekende handelbaarheid met daaruit voortvloeiend een hoop sportief rijplezier.
De eigenschappen samengevat:
- Hol gegoten aluminium frame, met massieve, ver uit elkaar geplaatste zijbalken, is ongelooflijk licht en extreem stijf, de perfecte combinatie voor scherpe, sportieve handling.
- Een zeer aerodynamische volle kuip wordt benadrukt door een elektrisch verstelbare windscherm dat middels een op het stuur gemonteerde schakelaar eenvoudig te verhogen is voor een grotere windbescherming of te verlagen voor een sportiever profiel.
- De compacte, lichtgewicht 1298cc, DOHC, 16 kleppen, vloeistofgekoelde viercilinder in - lijn motor levert een enorm vermogen en koppel (145 pk @ 8000 rpm en 134,4 Nm (13,7 kg-m) bij 7.000 tpm, respectievelijk) voor een ongeëvenaarde trekkracht over een breed toerenbereik.
- Het state- of-the-art motorblok maakt gebruik van veel van de geavanceerde technologie die te vinden is op de YZF - R1 krachtbron, waaronder een van de R1 afgeleide eendelige cilinder en carter constructie, waardoor een enorme motor stijfheid wordt bereikt ten opzichte van een tweedelig ontwerp.
- Motorblok is onderdeel van de dragende constructie, waardoor een lichtgewicht frame design mogelijk is geworden.
- Het compact schuin geplaatste motorblok ontwerp maakt gebruik van een gestapelde, drie-assige versnellingsbak die bijdraagt aan het minimaliseren van de grootte van het blok terwijl het tegelijk mogelijk is geworden om de geometrie van het chassis te optimaliseren voor een laag zwaartepunt en een evenwichtige gewichtsverdeling.
- Lichtgewicht gesmede zuigers en drijfstangen bieden uitstekende sterkte en verminderde bewegende massa voor uitstekende duurzaamheid bij hoge toerentallen.
- Gepatenteerde gegalvaniseerde keramische composiet cilinderanden zorgen voor een grotere warmteafvoer en een verminderd vermogensverlies door wrijving.
- Het geavanceerde brandstofinjectie systeem is ideaal voor lange afstand sport - touring , en levert een heldere, naadloze gasrespons in een verscheidenheid van hoogte en weersomstandigheden, een hoge brandstofefficiëntie en onmiddellijk starten.
- De trillingsarme krukas is voorzien van twee middels tandwielkasten aangedreven balans assen met ingebouwde schokdempers die een soepel rijgedrag bieden met een verminderde kans op vermoeidheid bij berijder en passagier.
- De 'constant - mesh' 5-versnellingsbak maakt gebruik van grote verhoudingen om ontspannen lange afstand toer prestaties te bieden in combinatie met soepele kracht en acceleratie.
- De cardan aandrijving is super - duurzaam en vrijwel onderhoudsvrij, en maakt gebruik van mechanische dempers in de aandrijving voor een stillere, soepelere vermogensafgifte aan het achterwiel.
- De schakelas is voorzien van een naald - rollager voor het verminderen van wrijving en zijdezacht schakelen.
- De 4-in-1-in-2 RVS uitlaat optimaliseert de prestaties van de motor over het vermogensbereik en bevat een drieweg katalysator, waardoor dit een van de schoonste zware motorfietsen ooit gebouwd is.
- Het olie systeem maakt gebruik van een gemakkelijk toegankelijk oliefilter aan de linkerkant van de motor.
- De ergonomisch gevormde, 25 liter brandstoftank biedt een uitstekend comfort en bereik, en is geconstrueerd van staal waardoor het gebruik van magnetische tanktassen mogelijk is.
- In het subframe geïntegreerde quick-release ophangpunten zorgen voor een eenvoudige (de)montage van de optioneel verkrijgbare zijkoffers, welke met contactsleutel geopend en gesloten kunnen worden.
- De lange buddyseat wordt gekenmerkt door een tweedelige constructie met verschillende dichtheden schuim voor het voorste en achterste deel om te zorgen voor comfort voor zowel rijder als passagier.
- Het hightech instrumentenpaneel voorziet in alle noodzakelijke informatie. Het bevat een elektronische analoge snelheidsmeter en toerenteller (beide met een lichtgewicht stappenmotor zoals gebruikt in de R1). Daarnaast geeft een LCD display een digitale kilometerteller, dubbele rittellers, brandstof en koelvloeistof temperatuurmeters, een klok en indicatielampjes voor neutraal, grootlicht, richtingaanwijzers, oliepeil en motor waarschuwingen.
- De slanke tweevoudige, cat - eye 12V 60/55-watt multi- reflector koplamp geeft een zeer brede lichtbundel voor een uitstekende zicht.
- Het krachtige dubbele achterlicht heeft geïntegreerde knipperlichten voor een gestroomlijnde, uit een stuk uiterlijk dat zowel aerodynamische is als opvallend.
- Een standaard gereedschapset is te vinden in een handige opbergvak onder het passagiers zadel.
- De slanke achterzijde beschikt over een stevige achterste bagagedrager / passagier handgrepen.
- In 5 standen verstelbare voorrem hendel.
- De hoge - compressie vierkleppen cilinderkoppen worden aangedreven door compacte, zij - aangedreven dubbele nokkenassen en voor goede prestaties bij hoge toerentallen zijn de cilinders ruim bemeten met afmetingen van 79 x 66.2mm.
- Het brandstofinjectiesysteem functioneert met een TPS, welke de gasklepstand controleert en, in combinatie met een batterij aan sensoren (luchtinlaat temperatuur / druk, atmosferische druk, temperatuur van de koelvloeistof, krukas positie en toerental van de motor), zorgt voor nauwkeurige injectie intervallen en timing voor optimale prestaties.
- De licht bedienbare hydraulische koppeling met meervoudige natte platen zorgt voor een soepel, moeiteloos schakelen, voorkomen van vermoeidheid bij de berijder en minimaal onderhoud.
- Het volledig afneembare aluminium subframe zorgt voor een laag gewicht terwijl het tevens eenvoudige toegang tot achterdemper mogelijk maakt voor onderhoud.
- De lichtgewicht gegoten aluminium achterbrug is aan de linkerzijde voorzien van de cardanas, en zorgt voor uitstekende stijfheid met een beperkt onafgeveerd gewicht welke bijdragen aan de ongelooflijke handling en prestaties van de ophanging.
- De volledig verstelbare (veervoorspanning, compressie en uitgaande demping) 48mm Soqi voorvork met een veerweg van 135mm biedt snelle, responsieve besturing met een uitstekende feedback voor de bestuurder in een breed scala van omstandigheden.
- De verstelbare (voorspanning en uitgaande demping) 46mm, link-systeem achterdemper met een veerweg van 120mm is voorzien van een eenvoudig te bedienen, tweetraps (hard/zacht) veervoorspanning hendel waarmee het mogelijk is om snel te schakelen tussen solo en berijder met passagier instellingen.
- De gegoten aluminium 3 - spaaks wielen zijn standaard uitgerust met sportieve 120/70-ZR17 banden voor en 180/55-ZR17 achter en perfect geschikt voor zowel pittige solo ritten als lange afstand tochten.
Kleuren 2001
Kleuren 2002
Bijzonderheden
Doordat de FJR al geruime tijd bestaat zijn, zijn heden ten dage de aandachtspunten per model bekend. Voor de RP04 zijn dit:
Te snel slijtende klepgeleiders
In model 2001 (ook verkocht in 2002 en 2003) zijn problemen bekend met de klepgeleiders. Vanaf bouwjaar 2002 is dit gecorrigeerd. Problemen zijn de eerste jaren door Yamaha verholpen. De problemen zijn beperkt tot een reeks serienummers (RP041-0000101 tot RP041-0013009: neem bij twijfel contact op met de Yamaha dealer)
Problemen met de gasklepsensor
Gebleken dat er zich een probleem voor kan doen met de gasklepsensor,waardoor de motorfiets kan afslaan bij het rijden tijdens lage toerentallen en stationair draaien. Bij de 2002, 2003, 2004 en 2005 modellen m.b.t. de gasklepsensor ook wel TPS genoemd is er een terugroepactie geweest en werden de TPS sensoren gratis vervangen.
Specificaties
FJR 1300 | RP04 |
Type | Vloeistofgekoeld, 4-takt, 4 cilinder, 4 kleppen, DOHC |
Cilinderinhoud | 1.298 cc |
Boring x slag | 79,0 x 66,2 mm |
Compressie verhouding | 10,8 : 1 |
Max. vermogen | 106,7 kW (145 pk) bij 8.500 tpm |
Max. koppel | 134,4 Nm (13,7 kg-m) bij 7.000 tpm |
Smeersysteem | Wet sump |
Brandstof systeem | Injectiesysteem |
Type koppeling | Nat, meervoudige platen |
Ontsteking systeem | TCI |
Startsysteem | Elektrisch |
Versnellingsbak | 5 versnellingen |
Verhoudingen | 1e 43/17 (2,529), 2e 39/22 (1,773), 3e 31/23 (1,348), 4e 28/26 (1,077), 5e 26/28 (0,929) |
Primaire overbrenging | 75/48 (1,563) |
Eindoverbrenging | Cardan, 35/36 x 21/27 x 33/9 (2,773) |
Tankinhoud | 25 liter waarvan 5 liter reserve |
Inhoud oliecarter | 4,9 liter |
CHASSIS | |
Type | Aluminium, diamantvormig frame |
Wielophanging voor | Telescopische voorvork, Ø 48 mm |
Veerweg | 135 mm |
Wielophanging achter | Swingarm (Monocross) |
Veerweg | 120 mm |
Balhoofdhoek / Naloop | 26 graden / 109 mm |
Voorrem | Twee remschijven, Ø 298 mm, vierzuigerremklauwen |
Achterrem | Enkele remschijf, Ø 282 mm, dubbele zuigerremklauwen |
Bandenmaat voor | 120/70 ZR17 (58W) |
Bandenmaat achter | 180/55 ZR17 (73W) |
AFMETINGEN | |
Lengte | 2.195 mm |
Breedte | 760 mm (zonder koffers) / 980 mm (met koffers) / 830 mm (met smalle 'city' koffers) |
Hoogte |
1.304 mm (windscherm in de laagste positie) / 1.420 mm (windscherm in de hoogste positie) |
Zithoogte | 805 mm |
Wielbasis | 1.515 mm |
Grondspeling | 135 mm |
Gewicht | 268 kg |
Drooggewicht | 237 kg |
Types, modellen en framenummers (VIN)*
In onderstaande tabel een overzicht van de verschillende modelcodes die in Europa voor dit type zijn geleverd, voorzien van een indicatie van de framenummers (VIN) die hierbij horen. Een uitgebreid overzicht van de reeksen van framenummers per type (voor zover ons bekend) is ook beschikbaar als onderdeel van de download: FJR Modelgeschiedenis Nederland.
Bouwjaar | Benaming | Type code | Model code | Geleverd in | VIN# |
2001 | FJR 1300 | RP04 | 5JW1 | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP041__ |
2001 | FJR 1300 | RP04 | 5JW2 | F(rankrijk) | JYARP042__ |
2002 | FJR 1300 | RP04 | 5JW4 | Europa behalve F(rankrijk), inclusief Zuid Afrika | JYARP041__ |
2002 | FJR 1300 | RP04 | 5JW5 | F(rankrijk) | JYARP042__ |
* Er kunnen aan deze beschrijving geen rechten ontleend worden, de informatie op deze pagina's is gebaseerd op informatie die door clubleden van de Yamaha FJR-club Nederland over de jaren is verzameld.